Inbjudan till debattkväll

Inbjudan till debattkväll

Hur ser situationen ut för brottsdrabbade i Sverige? Hur kan situationen förbättras? 18-21 februari äger Sveriges första nationella brottsoffervecka rum. En vecka som Stiftelsen Tryggare Sverige instiftar för att belysa brottsdrabbades rättigheter. Under brottsofferveckan anordnas åtta seminarier, två om dagen. Det genomgående temat är brottsdrabbades rättigheter. För att ge några exempel på ämnen som avhandlas under seminarierna kan nämnas brott i nära relationer, gatuvåldets konsekvenser, äldres utsatthet för brott samt idrottsrelaterat våld. Flera av seminarierna sänds av SVT Forum.

Bakgrunden till en nationell brottsoffervecka är erfarenheter från USA där man varje år fokuserar på brottsdrabbades rättigheter under "National Crime Victims´Rights Week". Veckan instiftades 1981 av den dåvarande presidenten Ronald Reagan och är sedan dess en institution i amerikans politik.

Nästa debattkväll som Stiftelsen Tryggare Sverige anordnar sammanfattar de åtta seminarier som äger rum under brottsofferveckan. Debattkvällen avviker något från den vanliga ordningen. Den anordnas en torsdag (inte en måndag som i vanliga fall) och vi håller till på Norrtullsgatan 12 N, i Brygghusets trevliga lokaler. Det finns en specialkomponerad meny för kvällens ändamål och givetvis flera dryckesalternativ.

Tid: torsdag 21 februari klockan 17.00-19.00
Plats: Studiefrämjandets lokaler på Norrtullsgatan 12 N (T-Odenplan) i Stockholm
Anmälan: johanna.nivala@tryggaresverige.org
Sista anmälningsdag: fredag 15 februari