Inbjudan till debattkväll om arbete mot människohandel

Inbjudan till debattkväll om arbete mot människohandel

Charlotta Hedberg, docent samt Louisa Vogiazides, doktorand, båda vid Kulturgeografiska institutionen Stockholms Universitet, presenterar en ny forskningsrapport om människohandel för tvångsarbete och exploatering av gästarbetare.

Rapporten ingår i ett EU-projekt Adstringo där man kartlägger förekomsten av just tvångsarbete och exploatering av arbetskraft i 11 länder. Charlotta Hedberg och Louisa Vogiazides har undersökt förhållandena inom bärindustrin och restaurangbranschen i Sverige.

Gästarbetarna visar sig ofta ha betalat stora summor till rekryteringsfirmor och mellanhänder för att få arbete, och inte sällan satt sig i skuld. Inom restaurangbranschen kräver man ibland att de ska betala för ett erbjudande om jobb, vilket ju också är biljetten till tillfälligt uppehållstillstånd. Det finns en handel av sådana arbetstillstånd, visar rapporten. Ett tillvägagångssätt är "skalbolag" som ansöker om arbetstillstånd, som de då kan locka folk att betala för. När de sedan kommer för att arbeta är företaget satt i konkurs och inget arbete finns.

Människohandel för tvångsarbete och exploatering av gästarbetare, i vilken utsträckning förekommer det i Sverige? Hur går rekryteringen till? Och vad kan vi göra åt det? Vilket ansvar har arbetsgivarna? Det är några av frågorna Charlotta Hedberg och Louisa Vogiazides belyser denna debattkväll.

För mer information om debattörernas arbete i ämnet, vänligen se följande länk: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/migrationspolitiken-baddar-for-manniskohandel_8686042.svd

Tid: måndag 11 november, klockan 17.00–19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Chatrine Watting via e-post chatrine.watting@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00
Anmälan senast: Snarast

Om du redan anmält dig kan du bortse från denna inbjudan!

Vänliga hälsningar,

Chatrine Watting