Inbjudan till debattkväll om Kriminalvårdens brottsförebyggande roll

Inbjudan till debattkväll om Kriminalvårdens brottsförebyggande roll

På Kriminalvårdens webbplats kan man läsa att det viktigaste målet är att antalet återfall i brott ska minska. För att nå målet arbetar man bland annat med behandlingsprogram och sysselsättning. De dömda ska vara bättre rustade att klara ett liv utan kriminalitet och droger när de lämnar Kriminalvården än de var tidigare.

Då vården inom Kriminalvården har som främsta syfte att hindra återfall i brott blir vårdbegreppet vitt. Kriminalvården driver idag flera program anpassade för olika typer av problem, däribland särskilda program riktade mot sexualbrottslingar, våldsbrottslingar och drogberoende.

Vidare pågår ett arbete med att införa nationella brotts- och missbruksrelaterade behandlingsprogram. Dessa program ska på vetenskaplig grund kunna påvisas ha effekt på risken för återfall i brott.

Vilken funktion fyller Kriminalvården som brottsförebyggare? Fungerar de brottsförebyggande programmen? Det är en del av de frågor som tas upp under debattkvällen.

Med oss finns bland andra Anita Dahlerus, socionom och programledarutbildare för IDAP - Integrated Domestic Abuse Programme.

Tid: Måndag 15 april, klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Johanna Nivala via e-post johanna.nivala@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00
Sista anmälningsdag: Fredagen den 12 april

Om Du redan anmält dig kan du bortse från detta mail!

Varmt välkommen!

Johanna Nivala