Kritik mot regeringen för utnämningen av Carin Götblad till nationell samordnare

Med anledning av den granskning av brottsutredningsverksamheten vid våld i nära relationer som Stiftelsen Tryggare Sverige idag presenterat och den kritik som riktats mot f.d. länspolismästaren i Stockholm Carin Götblad, vill vi förtydliga att kritiken riktar sig mot regeringen som, trots Stockholms dåliga resultat, utsåg Götblad till nationell samordnare mot våld i nära relationer.

Kritiken gäller endast de resultat som polismyndigheten i Stockholm uppvisar beträffande personsäkerhetarbetet och brottsutredningsverksamheten vid anmälningar om våld mot kvinnor, där såväl kartläggningar från Stiftelsen Tryggare Sverige som Rikspolisstyrelsens egen statistik visar på brister. Även många poliser, kvinno- och brottsofferjourer samt brottsdrabbade kan vittna om de problem som funnits i Stockholm inom detta område.

- Under sin tid i Stockholm genomförde Götblad en rad innovativa åtgärder, som till exempel inrättandet av lokala poliskontor samt införandet av djurpoliser, ungdomsråd och polisvolontärer. De frågor vi nu diskuterar hamnade emellertid i skymundan och blev aldrig riktigt prioriterade, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Kritiken riktar sig alltså inte mot Carin Götblad, utan snarare mot regeringen som, trots Stockholms dåliga resultat i dessa frågor, för drygt ett år sedan utsåg Götblad till nationell samordnare mot våld i nära relationer. Uppgiften är att samla och stödja berörda myndigheter, kommuner, landsting och organisationer för att öka effektiviteten, kvaliteten och långsiktigheten i arbetet mot våld i nära relationer.

- Vi kommer göra allt vi kan för att stödja den nationella samordnaren i hennes viktiga arbete, säger Magnus Lindgren.

För frågor, kontakta generalsekreterare Magnus Lindgren på telefon 08-29 20 00 eller personsäkerhetsexperten Peter Strandell på telefon 046-200 111.

Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO (non governmental organiza­tion) som drivs utan bakomliggande vinstintresse. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.