Ny kunskap om äldres utsatthet för brott - nationell konferens

Ny kunskap om äldres utsatthet för brott - nationell konferens

Äldre, den grupp som växer snabbast i Sverige, drabbas precis som andra i samhället av olika brott. Trots det är äldre som brottsoffer i många stycken en bortglömd grupp. Nu bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en nationell konferens i syfte att sprida inspiration, utbyta erfarenheter och öka kunskapen om hur olika aktörer kan förebygga, identifiera och hantera när äldre drabbas av brott

- Brott mot äldre ger ofta upphov till allvarliga somatiska, psykiska och sociala konsekvenser. Trots det finns knappt någon svensk forskning. Vid konferensen kommer vi presentera en jämförande studie vad gäller äldres utsatthet för brott i Uppsala kommun och i Ljubljana, Slovenien, säger äldreexperten Johanna Nivala, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Under konferensen medverkar en rad olika experter för att presentera aktuell forskning och ge exempel från verkligheten. Bland föreläsarna finns professor Britt-Inger Saveman (Umeå universitet), polisinspektören Lars-Owe Burlin (Polismyndigheten i Stockholms län), departementssekreteraren Maria Boustedt Hedvall (Socialdepartementet) och kriminologen Johanna Nivala (Stiftelsen Tryggare Sverige). Utöver det kommer goda exempel från verkligheten presenteras, ur både ett kommunalt och polisiärt perspektiv.

När: Torsdag 2 oktober klockan 09.30-16.00
Var: Clarion Hotell Gillet, Dragarbrunnsgatan 23, Uppsala
Mer information: Ring 08-29 20 00 eller maila johanna.nivala@tryggaresverige.org