Situationen för brottsdrabbade i Sverige - en lägesbeskrivning

Natten den 11 februari 2005 förändrades livet för Joakim Fohlman. En vanlig fredagskväll slutade med en svår misshandel. När Joakim vaknade på morgonen därpå förstod han hur allvarligt skadad han blivit. På sjukhuset konstaterades att höger bihålla var krackelerad och intryck sju millimeter, att näsan var knäckt och att okbenet under ögat var av på två ställen.

Här kunde historien ha varit slut och Joakim bara blivit en i raden av alla som drabbas av brott. Tillsammans med en rad andra engagerade personer (bl.a. forskaren och f.d. polisen Magnus Lindgren och den f.d. landshövdingen m.m. Anders Björck) startade Joakim en stiftelse vid namn Tryggare Sverige med syfte att försöka förbättra situationen för brottsdrabbade.

Med anledning av att det är sex år sedan misshandeln och fyra år sedan Stiftelsen Tryggare Sverige bildades bjuder vi in till en presskonferens på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Vid presskonferensen berättar Joakim om sina erfarenheter och tankar när det gäller samhällets stöd till brottsdrabbade. Medverkar gör också Ann Hellströmer som är Ombudsman för brottsdrabbade. Ann ger en lägesbeskrivning av situationen för brottsdrabbade i Sverige kopplat till den i dagarna presenterade undersökningen av tryggheten i Sverige (NTU).

Efter presskonferensen följer mingel med vin och snittar tillsammans med ett hundratal gäster. Bland gästerna finns riksdagsledamöter, departementsfolk, forskare, näringslivsrepresentanter etc.

Datum: Fredagen den 11 februari, kl. 16.30 (med efterföljande mingel)
Plats: Sign Hotel, Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm
Medverkande: Joakim Fohlman (brottsdrabbade och initiativtagare till stiftelsen) samt Ann Hellströmer (Ombudsman för brottsdrabbade)

Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO som drivs i form av en allmännyttig stiftelse av folkrörelsekaraktär, utan bakomliggande vinstintresse. Stiftelsen är en ny aktör inom trygghetsområdet som varken tar emot bidrag från staten eller från partier. Verksamheten bygger på finansiering och delaktighet från enskilda företag och bidragsgivare som har sett det som viktigt att stödja denna typ av verksamhet, inte minst utifrån ett CSR-perspektiv.

Vänliga hälsningar,

Generalsekreterare