Stärkt medborgarinflytande och effektivare trygghetsvandringar med ny teknik

Stärkt medborgarinflytande och effektivare trygghetsvandringar med ny teknik

Arbetar du med trygghetsvandringar som ett verktyg för att öka tryggheten i din kommun? Tycker du att det är tidskrävande med utskick, logistik, dokumentation och uppföljning? Vill du finna nya vägar att stärka medborgarinflytandet?

För att effektivisera arbetet med trygghetsvandringar samt för att stärka medborgardialogen har vi tagit fram en ny IT-lösning. Med hjälp av en applikation kan du enkelt lägga upp en rutt, bjuda in deltagare samt hantera kommentarer och foton. Allt material sammanställs automatiskt till en rapport, vilket underlättar genomförande och uppföljning av åtgärder.

Fördelarna med applikationen är flera, bl.a. ges förutsättningar att få bättre ordning och reda, spara tid och pengar samtidigt som det är enklare att följa upp och mäta effekter. Dessutom bidrar applikationen till att förbättra medborgarinflytandet och öka tryggheten i kommunen.

Hur fungerar det?
I samband med en trygghetsvandring laddar varje deltagare ned applikationen till sin mobiltelefon eller läsplatta. Under trygghetsvandringen använder deltagarna applikationen för att skriva kommentarer och ladda upp foton. Materialet lagras i en databas och sammanställs till en rapport. Observera att beställaren äger allt material.

Applikationen ger också möjlighet att arbeta med trygghetsvandringar på ett nytt sätt. Det handlar om att boende m.fl. under en angiven tidsperiod kan gå en förbestämd rutt och genomföra trygghetsvandringen när det passar dem själva. Sammantaget innebär detta att fler ges möjlighet att bidra till att öka tryggheten i sitt bostadsområde.

Kommentarer och foton från deltagarna skickas in via applikationen och sammanställs till en rapport. I rapporten klargörs vem som är ansvarig för att åtgärda de olika synpunkter som framkommit under trygghetsvandringen. Den ansvarige för respektive åtgärd kan sedan själv gå in i applikationen och rapportera när arbetet är slutfört. På motsvarande sätt kan de som deltagit i trygghetsvandringen logga in och bevaka att trasiga lampor byts ut, buskage åtgärdas, klotter saneras etc.

Vår förhoppning är att applikationen ska bidra till att förbättra och förenkla genomförandet av trygghetsvandringar och samtidigt stärka medborgardialogen.

Introduktionserbjudande
Applikationen finns att ladda ned på App Store och Google Play. Teckna en licens före 30 juni så bjuder vi på ett halvårs användande. Se instruktionsfilmer om Trygghetsvandra.org:

Hur skapa och bjuda in till en trygghetsvandring: https://www.youtube.com/watch?v=g0GMH1IOGwI

Information till deltagare i trygghetsvandringen: https://www.youtube.com/watch?v=q1SGHgsaSMw

Hur hantera resultatet från en trygghetsvandring: https://www.youtube.com/watch?v=4uJC6FfI4xc

Samarbetspartners
Applikationen har tagits fram av Stiftelsen Tryggare Sverige i samarbete med Göteborgs universitet och Gårdstensbostäder AB, Bostads AB Poseidon, Göteborgs Stads Bostads Aktiebolag samt Förvaltnings AB GöteborgsLokaler

Kontakta oss för mer information
För beställning av applikationen eller mer information kontakta Thomas Ahlskog på 08-29 20 00 eller via info@tryggaresverige.org.