Ny utlysning av Flexitanställningar

RJ utlyser sex Flexitanställningar, det vill säga sex anställningar som postdoktor vid sex olika företag. Flexit är ett projekt som söker nya flexibla lösningar för att sprida forskning och forskare utanför universitet och högskolor.

Dess huvudsyften är att:

• Bygga broar mellan humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning och näringslivet.

• Underlätta kunskapsutbyte och stimulera kontakter så att fler organisationer utanför universitetsvärlden kan se och nyttja kompetensen hos disputerade humanister och samhällsvetare, och vice versa.

• Påverka meriteringssystemet så att akademin i högre grad värderar erfarenheter från företagsvärlden.

• Visa alternativa karriärmöjligheter för forskare inom humaniora och samhällsvetenskap.

De företag/organisationer som är med i denna tredje utlysning av Flexit är Bonnierförlagen, ESAB, Forsman & Bodenfors, Förlagssammanslutningen De Oberoende, No Picnic och Tidningsutgivarna. De har beskrivit forskningsområden som intresserar dem nedan. Som blivande flexitforskare ska du omformulera frågorna till en spännande forskningsplan.

Utlysningen av Flexit 2009 ledde till anställningar av flexitforskare vid Ericsson Consumerlab, Good Old och NCC. 2010 års forskare hamnade hos Ergonomidesign, Jung, LOTS Design och Skanska. Mer information om dessa forskare och deras projekt finns här.

Bonnierförlagen

Vem läser böcker i Sverige i dag? Vad läser vi? När läser vi? Hur läser vi?

Trots att läsning och skrivande ofta diskuteras och debatteras i vårt land vet vi ändå förhållandevis lite om läsningen av böcker. Vi vill ta reda på mer om hur det verkligen ser ut ur en mängd olika perspektiv och vad de förändringar som sker och har skett, får och har fått för konsekvenser i det litterära landskapet. Vi vill gärna veta mer om läsandet och vad som påverkar det. Inte bara hur många som läser, vilket är den vanligaste form av undersökning som görs, utan också vad man läser. Vilken typ av litteratur läser man och i vilket format? Vad har pocketboken betytt för läsandet och är det någon speciell genre som påverkats mer än andra av pocketbokens framväxt? Har andra formats utveckling spelat roll för en speciell genre? Har den svenska bokmarknadens utveckling med bokklubbars expansion, varuhusens boksatsningar, internetbokhandelns kraftiga tillväxt påverkat läsandet i allmänhet eller en speciell typ av författarskap i synnerhet?

Om du är intresserad av detta och lockas av möjligheten att bli brobyggare mellan högskolor och näringsliv ska du söka en Flexitanställning. Du kommer verka i en dynamisk arbetsmiljö på Bonnierförlagen. I ansökan ska du tala om hur du tänker angripa forskningsområdet. Vi ser framför oss att du är disputerad i idéhistoria, litteraturvetenskap eller språk, men är öppna för andra ämnen.

Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bokförlaget Semic, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Bonnier Utbildning, Månpocket (70%) och Wahlström & Widstrand. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Spänningszonen, Stora Romanklubben, Lyssnarklubben samt Månadens Bok (70%).

I Bonnierförlagen - som sysselsätter ca 600 personer och har en årsomsättning på 2,5 miljarder kr - ingår också agenturen Bonnier Group Agency, Pocketgrossisten, Samdistribution samt AdLibris nätbokhandel. Bonnierförlagens ledning och centrala enheter är förlagda till Sveavägen 56 mitt i centrala Stockholm, i en byggnad uppförd 1882 till 1884 för bagaren August Reinhold. Här har Bonniers bedrivit verksamhet sedan 1921.

Läs mer på www.bonnierforlagen.se
Kontaktperson: Jesper Monthán, 0706-398218

ESAB

Hur skapar man en lärande kultur i en organisation? En kultur som gör att organisationen konstant utvecklas och förbättras för att hela tiden utnyttja sin fulla potential. ESAB är verksamma i en bransch där en sådan kompetens kommer att ha stor betydelse för framgång varför vi är intresserade av att lära oss hantera dessa frågeställningar. Dagens globala informationssamhälle har förändrat konkurrensmekanismerna. Nya mjuka aspekter blir viktiga för att skapa attraktiva affärserbjudanden. Brukaraspekter, identitet och helhetssyn får utslagsgivande betydelse. Innehållet i affärserbjudandena ökar samtidigt vilket kan innebära förändringar i organisationsstruktur men kan även medföra en ökning av framtagningstider och framtagningskostnader. Nya krav på produktutvecklingsprocesser och innovationsprocesser uppstår. Genom att bättre förstå hur brukare och kunder kan involveras i produktplaneringsarbetet kan gamla processer utvecklas och förbättras.

Om du är nyfiken på detta, bra på att bygga broar mellan universitetsvärlden och näringslivet och intresserad av att jobba med ESAB ska du söka en Flexitanställning. I ansökan ska du ange hur du planerar att angripa problemen. Vi ser framför oss att du är disputerad i t.ex. etnologi, ekonomi eller i ett designämne, men är öppna även för andra ämnen.

ESAB AB är världens ledande leverantör och producent av svetsutrustningar och svetstillsatsmedel. Produkterna spänner från specialbyggda utrustningar för svetsning av bränslekapslar till Apollo raketer eller förvaringskapslar till utbränt kärnbränsle till mer standard betonade svetskranar för svetsning av vindkraftverkstorn eller massproducerade svetsutrustningar för bil eller skeppsindustrin etc. Företaget har produktion i Europa, Nord- och Sydamerika samt Indien och Asien. ESAB är närvarande på i stort sett alla världens marknader och har en utvecklingspersonal som är sammansatt av många olika nationaliteter.

Läs mer på www.esab.se
Kontaktperson: Björn Thor, 070-4739172

Forsman & Bodenfors
Kommunikationssamhället har radikalt förändrats de senaste åren. I dag kan vem som helst när som helst publicera vad som helst. Det Forsman & Bodenfors (F&B) skulle vilja förstå bättre är hur detta beteende påverkar människors inställning till kommunikation och medier ur ett mer generellt perspektiv. Vad är det vi sprider och varför och hur kommer kommunikationen att utvecklas framöver? Alltså, vi söker någon som kan studera inte bara vad som försiggår i den digitala världen utan även hur människors vardagsliv påverkas och förändras.

Om du är nyfiken på detta och dessutom intresserad av att bygga broar mellan universitetsvärlden och näringslivet ska du söka en Flexitanställning hos Forsman & Bodenfors. Beskriv hur du planerar att angripa forskningsfrågorna i ansökan. Vi ser framför oss att du är disputerad i t.ex. etnologi, medievetenskap, sociologi eller språk, men är även öppna för andra ämnen.

Forsman & Bodenfors (F&B) är en av Skandinaviens största och mest framgångsrika reklambyråer med drygt 110 medarbetare. Säte i Göteborg med kontor i Göteborg och Stockholm och dotterbolag i Helsingborg och Oslo. Under 2011 har byrån rankats som världens bästa digitala reklambyrå. Byrån arbetar främst med konsumentreklam. Reklambyrån är huvudbyrå för bland annat Ikea, Apoteket, Systembolaget, Coop, AMF, E.ON, Ving och Volvo Personvagnar.

Läs mer på vår webbplats. Kontaktperson: Tobias Nordström, 0733-757867

Förlagssammanslutningen De Oberoende

Förlagssammanslutningen De oberoende är en diskussionsgemenskap som vid behov också agerar gemensamt. De förlag som ingår är Alfabeta, Atlantis, Atlas, Brombergs, En bok för alla, Ersatz, Historiska Media, Leopard, Lind & Co, Ordfront, SNS Förlag och Svante Weyler.

Sammanslutningen är intresserad av utvecklingen av den svenska bokmarknaden: relationen mellan förlag och bokhandel, förändringar inom olika försäljningskanaler, olika distributionsformers och konsumtionsmönsters utveckling. I vilken mån fungerar marknaden på lika villkor för skilda aktörer? Vilken blir effekten av rådande betingelser i konsumentledet? En internationell jämförelse vore intressant.

Om du är nyfiken på detta och dessutom intresserad av att bygga broar mellan universitetsvärlden och näringslivet ska du söka en Flexitanställning hos Förlagssammanslutningen De oberoende. Beskriv hur du planerar att angripa forskningsfrågorna i ansökan. Vi ser framför oss att du är disputerad i t.ex. litteraturvetenskap, medievetenskap eller språk, men är även öppna för andra ämnen.

Kontaktperson: Peter Lutherson, 08-54566082

No Picnic

No Picnic vill veta mer om och få en bred och djup inblick i hur sociokulturella förändringar och trender i omvärlden påverkar konsumenters sätt att leva för att bättre kunna förutse framtida förändringar av värderingar, beteenden och behov. No Picnic vill öka sin kunskap om vad som händer brett i konsumtionssamhället — det vill säga hur konsumtionsmönster förändras och vilka drivkrafter som ligger till grunden för dessa förändringar — och om hur dessa övergripande mönster yttrar sig på djupet i människors liv och vardag i form av nya problem och/eller behov. Som en eventuell förlängning skulle analysen kunna införlivas som underlag och inspiration i den kreativa designprocessen i högre grad än i dag.

Vi vill med hjälp av en forskare få större insikt i följande frågor: Vilka övergripande förändringar kan vi se i konsumtionssamhället? Hur kan vi förstå dessa, och hur manifesteras de i konsumtionen av varumärken, produkter, tjänster och design? Hur samspelar lokala trender med globala megatrender och hur påverkar de i sig konsumtionen på olika marknader? I förlängningen, hur förändras den fysiska och kulturella vardagen för konsumenten så att nya behov uppstår och nya lösningar behövs?

Om du är nyfiken på detta, bra på att bygga broar mellan universitetsvärlden och näringslivet och intresserad av att arbeta med No Picnic är du välkommen att söka en Flexitanställning. I ansökan ber vi dig ange hur du planerar att angripa problemen. Vi ser framför oss att du är forskare disputerad i t.ex. antropologi, idéhistoria, medievetenskap, språk eller sociologi, men vi är förstås öppna för andra ämnen.

No Picnic är en design- och innovationsbyrå som grundades i Stockholm 1993 av en grupp industridesigners. Visionen var att skapa djärv produktdesign och kommersiella succéer för kunder, och på så vis bygga långsiktiga relationer. No Picnic arbetar nära sina uppdragsgivare, i stora kreativa team, och ofta i samarbete med experter på konsumentinsikter och trender. No Picnic arbetar i allt högre grad med produkter, tjänster och varumärken som ska verka internationellt och för klienter i många länder.

Läs mer på www.nopicnic.com
Kontaktperson: Gunilla Lyth Waters, 073-3269339

Tidningsutgivarna

Medielandskapet är under kraftfull förändring. Samtidigt står medieföretagen inför en omfattande generationsväxling som också kommer att innebära stora kulturella förändringar på redaktionerna. Det ställer nya krav när det gäller att förutse morgondagens kompetensbehov, att skapa förutsättningar för innovativa och kreativa miljöer samt att öka mångfalden i branschen för att bana väg för nya perspektiv, bilder och berättelser. Vi är därför intresserade av att gå på djupet med vilka utmaningar mediebranschen står inför och identifiera framgångsfaktorer när det gäller kompetenstillgång och ledarförsörjning.

Vad kännetecknar kreativa och innovativa miljöer? Vad krävs för att skapa mångfald och representativitet? Hur ser utbildningarna och rekryteringen av personal till kreativa och kunskapstunga branscher ut idag och hur väl korrelerar det med framtidens behov?

Om du är nyfiken på detta, bra på att bygga broar mellan universitetsvärlden och näringslivet och intresserad av att jobba med Tidningsutgivarna ska du söka en Flexitanställning. I ansökan ska du ange hur du planerar att angripa problemen. Vi ser framför oss att du är disputerad i t.ex. antropologi, företagsekonomi eller medievetenskap, men är öppna för andra ämnen.

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Våra medlemmar är de svenska morgon- och kvällstidningarna, gratistidningar, nyhetsbyråer, tryckerier, tidningsdistributionsföretag, annonsförsäljningsbolag, tv- och radiostationer samt förlag.

TU arbetar för att stärka medlemmarnas olika verksamheter genom att vi:
• Kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten.
• Påverkar politiker och allmänhet i frågor som är av avgörande betydelse för mediebranschen - och därmed vår demokrati.
• Verkar för ett utökat samarbete mellan medlemsföretag i frågor som är till gagn för hela mediebranschen.
• Analyserar branschens utveckling och bevakar trender och förändringar i omvärlden.
• Erbjuder expertis inom mediejuridik och mediepolitik.
• Utbildar och inspirerar genom kurser, konferenser och tankesmedjor.
• Arbetar internationellt via ENPA och WAN-IFRA för att påverka medielagstiftningen inom EU liksom pressfriheten globalt.

Läs mer på www.tu.se
Kontaktperson: Anna-kari Modin, 070-5844667

Utformning av Flexitanställningarna

Anställningarna är maximalt tre år och utgörs av 75 procent forskning och 25 procent tjänstgöring inom företaget. RJ står för lönekostnader och andra kostnader som hör till forskningen, företaget står för lön för resten av anställningen, kostnader för arbetsrum, sedvanlig kontorsinfrastruktur, internetuppkoppling och utnyttjande av övriga förmåner vid arbetsplatsen. Företaget är arbetsgivare och utser en mentor för forskaren. Forskaren sitter på företaget som in-houseforskare men förväntas behålla och utveckla kontakter med universitetsvärlden.

Vem får söka?

Den sökande ska ha avlagt doktorsexamen inom ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne för senast cirka fem år sedan. Denna period kan förlängas med anledning av föräldraledighet (ange den sammanlagda tiden för föräldraledigheten i ansökan). Den sökande bör ha god social förmåga och goda nätverk både inom och utanför forskarvärlden.

Efter en sakkunniggranskning som organiseras av RJ kommer intervjuer fortgå under november månad. Anställningarna kan tillträdas från 1 januari 2012.

Ansökan ska vara RJ tillhanda senast klockan 16:00 den 4 oktober. Läs mer på vår webbplats, www.rj.se

Ansökningssystemet är öppet från 25 augusti.

Vid frågor om tjänsterna kontakta Maria Wikse 08-50626410 maria.wikse@rj.se (från och med 10 augusti) men kontakta även gärna respektive företag och deras kontaktperson.

• flexit