Stockholm Pride heterotestar dina Facebook-bilder

Stockholm Pride släpper idag den tredje delen i ”How Hetero”-kampanjen, där du testar hur hetero dina bilder på Facebook är. Bildkomposition ihop med färger resulterar i ett procentuellt svar om hur heteronormativa bilderna visar sig vara.

- Ingen har tidigare gjort något liknande. Att diskutera hur vi ser på bilder i relation till heteronormen är ett grepp för att lyfta debatten om samhällets oskrivna regler kring sexualitet och kön ytterligare en nivå, säger Jessica W Sandberg, presschef Stockholm Pride.

Åkestam Holst har skapat kampanjkonceptet och i juli lanserades den första delen av "How Hetero”. Ett cybertest scannar av de 200 senaste tweetsen på Twitter och påvisar, utifrån normativa ord, hur starkt språk är kopplat till heteronormen. Testet genererade en halv miljon besökare och över 200 000 användarnamn på Twitter heterotestades. "How Hetero" blev världens mest omtwittrade länk under två dagar - samma vecka som Michael Jacksons bortgång och världspremiären av nya Harry Potter-filmen. Uppföljaren släpptes under oktober månad, i samarbete med Spotify, där spellistor kan heterotestas. Tanken är att belysa rådande föreställningar kring vilken typ av musik som anses vara hetero eller ej.

- ”How Hetero” genererar reaktioner i hela världen. Vi har lyckats med att ta en samhällsbetydande fråga och skapa interaktiv underhållning för att synliggöra problematiken kring heteronormen, säger Fredrik Widén, projektledare på Åkestam Holst.

Kampanjen röner nu också framgångar i reklamtävlingar runt om i världen. I The London International Awards tilldelades kampanjen silver i kategorin Microsite och i Public Service/Social Welfare knep "How Hetero" bronspengen. På hemmaplan belönades "How Hetero" med 50-wattaren i kategorin Smart reklam reklamtävlingen 100-wattaren, som arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.

How Hetero Facebook
How Hetero Twitter