Byggföretagets checklista för ROT-avdrag

Nyhet   •   Jan 17, 2018 08:44 CET

Ny checklista lanserad: Byggföretagets checklista för ROT-avdrag. Foto: Per Mikaelsson

Stockholms Byggmästareförening har lanserat en ny checklista för byggföretag avseende ROT-avdrag. Innan ett företag avtalar med en kund om utförande av ett byggnadsarbete och avser att tillämpa ROT-avdrag kan det vara bra att gå igenom denna checklista.

Som byggföretag är du inte skyldig att gå igenom alla punkter i checklistan, däremot kan det vara lämpligt att göra det för att undvika problem och minska risken för att inte få ersättning för beloppet motsvarande ett tänkt ROT-avdrag.

- Möjligheterna att erhålla ROT-avdrag är av stor ekonomisk betydelse för privatpersoner som beställer byggnadsarbeten. Administrationen vad gäller ROT-avdrag sköts emellertid till stor del av byggföretagen. Reglerna kring ROT-avdrag kan dessutom upplevas som relativt komplexa. Vår förhoppning är att denna checklista kan underlätta för byggföretag att administrera ROT-avdrag och göra så att problem undviks vad gäller dessa, säger Martin Peterson, entreprenadjurist på Stockholms Byggmästareförening.

Byggföretagets checklista för ROT-avdrag hittar du under publikationer samt om du som medlemsföretag loggar in på Medlemsplatsen.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.