Pressinbjudan: Vem vinner Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2014?

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2014 13:24 CEST

Tid: Fredagen den 19 september klockan 7.30-9.30
Plats: Café Panorama, Kulturhuset (Ingång från Sergelarkaden under Sergels torg bredvid Designtorgets gamla lokal, mittemot nya Designtorget)

Fem byggnader har chansen att vinna Stockholms Byggmästareförenings ROT‑pris 2014. Vinnaren kommer att avslöjas vid ett frukostseminarium fredagen den 19 september i Kulturhuset. Priset delas ut av juryns ordförande Anna-Greta Leijon.

Årets nominerade till ROT-priset är:

• Hornstull
  • Kv Mercurius (Gamla stan)
  • Julpsalmen 4 (Älvsjö)
  • Nya Carnegiebryggeriet (Hammarby Sjöstad)
  • Sigma (Upplands Väsby)

Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris är ett årligt pris som tillkommit för att främja ombyggande i Stockholm. Priset ges till den beställare, byggentreprenör och arkitekt som bäst tillvaratagit byggnadens kvaliteter och/eller gett fastigheten en ny användning på ett elegant sätt. Priset delades ut första gången 1992.

Läs mer om ROT-priset och de nominerade objekten på www.stockholmsbf.se/rot-priset

Finns det lösningar för att renovera miljonprogrammet?

I samband med ROT-prisutdelningen arrangerar Stockholms Byggmästareförening ett frukostmöte på temat ”Finns det lösningar för att renovera miljonprogrammet?”. Två av bidragen till Nordic Built Challenge, Nordiska ministerrådets tävling för att främja utvecklingen av hållbara byggkoncept, presenteras:

Unlock
Skanska, Tengbom och WSP tog fram ett koncept för att låsa upp de hinder som finns idag och hitta långsiktiga tekniska, sociala, miljömässiga och ekonomiska lösningar.
Agneta Persson, Global Director Future Cities, WSP

Fittja People’s Palace
NCC Construction Sverige AB och Spridd AB fokuserade i sitt förslag på att ta med de boende på resan och göra det ekonomiskt möjligt för hyresgästerna att bo kvar.
Jennie Fridolin, affärsutvecklare, NCC Construction AB
Madeleine Nobs, chef för hållbar affärsutveckling, NCC Construction AB

Anmälan och mer information:

Anneli Albertsson, Stockholms Byggmästareförening, anneli@stockholmsbf.se, 073-616 12 75

Läs mer om evenemanget här: http://www.stockholmsbf.se/prisutdelning-rot-priset-2014__3373

Stockholms Byggmästareförening är en branschorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag i Stockholms län. Antalet medlemmar är cirka 800, varav de flesta är små och medelstora företag. Föreningen tar tillvara företagens intressen och för en konstruktiv dialog med kommuner, myndigheter och beställare om byggandets förutsättningar.

Kommentarer (0)