Fr v: Sara Nilsson, Jimmy Wollberg, Joel Lindqvist, Isabella Westergren och Claudia Chindea

Årets konditor koras på Bak- & Chokladfestivalen

En av höjdpunkterna under Bak- & Chokladfestivalen, 10-13 oktober på Stockholmsmässan, är som vanligt finalen i den prestigefyllda tävlingen Årets Konditor. Temat för årets tävling är ”De Fyra Elementen”.

Fem av landets skickligaste konditorer har tagit sig vidare till final i Årets Konditor 2019. Under de två dagarna som tävlingen pågår kommer de att utmana varandra, inför publik och jury. Även i år är konkurrensen om den ärofyllda titeln Årets Konditor 2019 – tillika svensk mästare för professionella konditorer – hård.

"De Fyra Elementen"
Årets tema är "De Fyra Elementen". Med temat i fokus ska finalisterna genomföra olika delmoment: en tårta, en tallriksdessert samt ett "Mignardise-fat" med fyra olika komponenter – två olika petit fourer och två olika praliner. Tävlingsbidragen bedöms av en jury utifrån smak, utseende, kreativitet och hantverk. Finalisterna har sammanlagt tio timmar på sig.

Tid: 10 och 11 oktober.
Plats: Tävlingsområdet, längst ner i Hall B

Finalisterna i Årets Konditor är:
Sara Nilsson
, Göteborg, Head Chef Pastry på Svenska Mässan Gothia Towers.
Claudia Chindea, Göteborg, konditor på Cederleüfs & Svenheimers bageri och konditori.
Isabella Westergren, Stockholm, konditor på Hotell At Six.
Jimmy Wollberg, Göteborg, driver chokladbutiken Berzelii Choklad samt arbetar som konditorlärare i gymnasiet och på yrkeshögskolan.
Joel Lindqvist, Malmö, driver konditoriet Mat & Chokladstudion.

Under finalen kommer en expertsoffa finnas där bland andra stjärnkonditorn Roy Fares finns på plats för att livedemonstrera och kommentera finalen. Bidragen bedöms av en smak- och metodjury med juryordförande Cecilia Andersson i spetsen.

Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, arrangör av Årets Konditor:
– Jag slutar aldrig imponeras av den fantasi och kreativitet som syns och smakar i konditorernas fantastiska kreationer. Årets tema är minst sagt en utmaning för de deltagande och jag ser fram emot att se hur våra finalister kommer tolka och inspireras av de fyra elementen. Jag övertygad att vi får se magi när vi träffar konditorerna under finaldagarna.

Om Årets Konditor
Årets Konditor 2019 arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och finalen sker under Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan den 10–11 oktober. Tävlingen är uppdelad på två dagar – fyra timmar första dagen och sex timmar andra dagen. Finalen sker framför en stor publik som kan följa med under de två fullspäckade finaldagarna. Finalisternas tävlingsbidrag bedöms både av en smak- och en metodjury. Klockan 15.00 den 11 oktober avslöjas vem som vinner.

Vinnaren får stolt titulera sig Årets Konditor tillika Svensk Mästare för professionella konditorer, och får en vinstsumma om 40 000 kronor.

Årets Konditor arrangerades första gången 1988. Den välrenommerade tävlingen attraherar årligen Sveriges bästa konditorer som utmanar varandra i smak och kreativitet. Genom att delta i tävlingen stimuleras branschens redan mycket skickliga konditorer till ytterligare utveckling.

Minnesvärda vinnare av Årets konditor
Några av de tidigare vinnarna av Årets Konditor är Gustaf Mabrouk (1995), Mattias Ljungberg (2006), Maria Grave (2008), Roy Fares (2010), Cecilia Andersson (2012), Anders Oskarsson (2015), Frida Leijon (2016), och Kalle Bengtsson (2017).

Läs mer om tävlingen på www.aretskonditor.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerierna och konditorierna i Sverige. Bland verksamheten kan nämnas att organisationen arrangerar tävlingarna Årets Konditor, SM Unga Bagare, Årets Företagare i bageribranschen, Mack-SM och driver Svenska Bagarlandslaget och Svenska Konditorlandslaget. Sveriges bagare & konditorer har ca 450 medlemsföretag, som sträcker sig ifrån det lokala bageriet/konditoriet till de
stora industribagerierna. Organisationen ger även ut tidningen BRÖD.

För mer info se www.chokladfestivalen.se eller kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
martin@bageri.se , 070-364 67 94