Hur återvinner man julens prylar?

Hur återvinner man julens prylar?

Hur rensar vi ut inför och efter julen på ett miljöriktigt sätt? Hur återvinns den trasiga elljusstaken och den blinkande tomteluvan på rätt sätt? Stockholm Vatten har sammanställt miljötips kring julens prylar, julens mat och julgranen som finns samlade på stockholmvatten.se/jul. Ett gott miljöråd är annars att tänka efter före - behöver vi verkligen köpa alla julprylar?

Hur kan vi tänka när vi mitt i julhysterin ska uppfylla våra egna och varandras drömmar på ett långsiktigt sätt? Och när vi rensar inför och efter julen – hur gör vi det på klimatsmart? Visst vet vi exempelvis att alla batterier ska i batteriinsamlingen, men ändå åker var tredje batteri i soppåsen.

Stockholm Vatten genomför nu en kampanj för att återvinna julen. Vi uppmärksammas på frågorna genom skyltar på stan och via Facebook. De har även sammanställt en mängd miljötips på sin webbplats kring prylar, mat och julgran.

Några av återvinningstipsen är att ljusslingor och adventsljusstakar som gått sönder räknas som elavfall och ska lämnas till återvinningscentralen eller mobila miljöstationen. Och alla batterier, även de från den spelande slipsen och blinkande tomteluvan, ska lämnas i batteriinsamlingen. Kuverten från julkorten ska i vanliga soppåsen och inte i pappersinsamlingen, eftersom limmet på kuverten förstör den återvunna pappersmassan.

När det gäller julhandeln är kanske bästa miljötipset att tänka efter före - minimera inköpen om det går. Kan du kanske skänka upplevelser eller en gåva till något behjärtansvärt istället för att köpa prylar? Går det att byta prylar med varandra eller köpa second hand istället för att knapra på jordens resurser?

Fler tips finns på www.stockholmvatten.se/jul.