​Rensa städskåpet - såpa och diskmedel räcker långt!

​Rensa städskåpet - såpa och diskmedel räcker långt!

Det är lätt att göra rätt! Stockholm Vatten bjuder på miljötips inför julstädningen. Dammsug golv och fönsterbrädor innan du våttorkar. Damm innehåller miljögifter som vi inte vill ha i vårt vatten. Undvik starka rengöringsmedel, du klarar dig bra med mikrofiberduk, såpa och diskmedel. I Stockholm har vi mjukt vatten vilket innebär lägsta dosering av tvättmedel. Sköljmedel klarar vi oss bra utan.

Dukar och moppar i mikrofiber fungerar utmärkt för vanlig städning hemma. Dammsug golv och andra ytor innan du våttorkar. Dammet innehåller många miljögifter som avdunstat från materialet i dina golv och väggar, möbler, textilier, TV-apparater, datorer och andra elektroniska produkter.

Använd inte Klorin eller andra produkter med hypoklorit, de kan bilda svårnedbrytbara och miljöfarliga ämnen i avloppsvattnet.

I Stockholm har vi mjukt vatten vilket innebär att lägsta dosering av tvätt- och rengöringsmedel räcker. Sköljmedel behövs inte. Det tjänar både du och miljön på.

Fler tips hittar du här!