Innovation om biokol prisad

Innovation om biokol prisad

Stockholm Vattens avfallsavdelningen har tillsammans med Trafikkontoret vunnit pris i den i internationella innovationstävlingen Mayors Challenge. Bidraget handlar om möjligheten att producera biokol av stockholmarnas trädgårdsavfall.

Tävlingen, för europiska städer med över 100 000 invånare, hade från början 155 tävlande. Det har varit möjligt att ansöka med innovativa, modiga idéer och projekt som löser väsentliga problem för städernas invånare och förbättrar städer.

Stockholm Vattens avfallsavdelning och Trafikkontorets bidrag som segrade i miljöklassen vinner 1 miljon euro för att utveckla idéen. Barcelona tar hem förstapriset i hela tävlingen på 5 miljoner euro.

Åtta av tio stockholmare vill bidra i kampen mot klimatförändringarna. Den nu prisvinnande idén heter ”Biokol – för ett förbättrat ekosystem i städer”. Projektet tar avstamp i frågan hur stockholmarna på ett enkelt sätt kan bidra till en hållbar stad. Med liten ansträngning kan stockholmarna göra staden grönare och mer hälsosam, samtidigt som de bidrar till kampen mot klimatförändringarna. Metoden är enkel, testad och överförbar till andra platser och alla typer av biologiskt avfall.

Stockholmarnas trädgårdsavfall ska kunna användas för att producera biokol, ett ämne som bland annat har starkt jordförbättrande egenskaper men också kan binda koldioxid för flera tusen år vilket är positivt för klimatet. Som jordförbättrare kan biokolen till exempel användas för att förbättra tillvaron
för Stockholms många gatuträd vilket på sikt bidrar till en grönare och mer hållbar stadsmiljö.

Bakom tävlingen står Bloomberg Philanthropies med New Yorks före detta borgmästare Michael Bloomberg och genomförs i samarbete med organisationen EUROCITIES.

Så här lyder motiveringen till priset:

"Stockholm, like many global cities, is confronting the effects of climate
change. Stockholm will create a citywide program that activates citizens as
front-line change agents to curb this escalating problem. Together, the city and
its residents will produce biochar, an organic substance that increases tree
growth, sequesters carbon, and purifies storm water runoff. Citizens will bring
their green waste to locations across the city for conversion to biochar and,
ultimately, redistribution."