Köksavfallskvarnar nu tillåtet för förskolor och kontor

Köksavfallskvarnar nu tillåtet för förskolor och kontor

Stockholm Vatten tillåter nu att köksavfallskvarnar installeras i Stockholms små förskolor och på kontor med upp till tio anställda utan ansökan och utan avgift.

Sedan några år är det tillåtet att installera köksavfallskvarn i hemmet för privathushåll i Stockholms stad. Nu utvidgar vi den rätten även till mindre förskolor och på arbetsplatser med upp till 10 anställda, så länge man har sin fastighetsägares tillåtelse.

- Det här är en del av Stockholm Vattens aktiva arbete med att öka stadens produktion av biogas, säger Bengt Hansson (C), ordförande i styrelsen för Stockholm Vatten.

Att nu även små förskolor får installera kvarn utan tillstånd gäller för förskolor som inte serverar mer än 24 portioner per dag. Gör de det räknas de som storkök och då ska fettavskiljare vara installerad. Om man ändå vill montera köksavfallskvarn i köket behöver fettavskiljaren kompletteras med en extra slamtank.

Lyckat försök i storköksmiljö

Stockholm Vatten har tillsammans med Trafikkontoret i Stockholm utfört ett lyckat försök med matavfallssystemet Lipidus, som består av en matavfallskvarn, en specialanpassad slamavskiljare samt fettavskiljare. Försöket som genomfördes på Restaurang Torshof i Stockholm föll mycket väl ut och flera liknande installationer är nu på gång.

Notera att köksavfallskvarnar som används för kommersiellt bruk ska vara CE märkta enligt EU:s maskindirektiv medan köksavfallskvarnar som används i hushåll är CE märkta enligt lågspänningsdirektivet.

Sen är det alltid fastighetsägaren som har sista ordet.

Mer information lämnas av Ralph Hedenström