PFOS inget problem för Stockholms dricksvatten

PFOS inget problem för Stockholms dricksvatten

Stockholm Vatten har kontrollerat PFOS och liknande ämnen under flera år och konstaterat att förekomsten ligger på en betryggande låg nivå ur hälsosynpunkt. Det finns ingen risk att använda eller dricka vattnet.

Förekomst av PFOS i dricksvatten är i första hand ett problem för dem som har grundvatten och bor i närheten av en brandövningsplats. Stockholm Vatten tar vatten ur Mälaren, en ytvattentäkt, för att producera dricksvatten.

Vi tar sedan flera år tillbaka prover i Mälaren för att kontrollera förekomsten av PFOS.

De som får vatten från Stockholm Vatten behöver inte vara oroliga. Vi levererar vatten till Stockholm, Huddinge, Nacka, Lidingö, Tyresö, Haninge, Salem, Botkyrka, Strängnäs, Nynäshamn, Ekerö och Värmdö.

Vid frågor kontakta Anders Wahlund, dricksvattenkontrollant, 08-522 120 00