Roslagstulls återbruk försenat

Öppnandet av den nya återbruksanläggningen Roslagstulls återbruk har försenats. Anläggningen var planerad att öppna under hösten 2014 men detta måste nu skjutas fram tills efter årsskiftet.

- Vi tycker såklart att det är tråkigt att vi måste skjuta fram öppnandet. Det som dragit ut på tiden är flera säkerhetsdetaljer så som till exempel brandventilation och sprinklers. Anläggningen är unik och byggprojektet är komplicerat även för de experter vi samarbetar med. Vi jobbar intensivt på att försöka få klart anläggningen så snart vi kan men just säkerhetsdetaljerna vill vi inte kompromissa med säger Peter Nyström, enhetschef för återvinningscentraler och farligt avfall på Stockholm Vatten.

Fram tills vi kan öppna Roslagstulls återbruk tittar vi på alternativa lösningar på hur vi ändå kan underlätta för innerstadsbor som vill lämna grovavfall och farligt avfall i sin närmiljö.

- Vi har redan flera mini-återvinningscentraler inplanerade på andra platser i innerstaden nu under hösten och vi tittar på hur vi skulle kunna utöka dessa fram till öppnandet av Roslagstull säger Peter Nyström.

Mer information om höstens inplanerade mini-återvinningscentraler finns på stockholmvatten.se.

Roslagstulls återbruk är en återvinningsanläggning med fokus på återbruk. På Roslagstulls återbruk kommer stockholmarna att få hjälp att avgöra om sakerna de vill lämna kan användas igen av någon annan. Det som är helt och håller bra kvalité tas omhand av en entreprenör som arbetar med återbruk. Saker som är trasiga och inte kan användas igen lämnas för materialåtervinning längre in i lokalen. Anläggningen är lokaliserad i en liten del av Vandadisberget.

Kontaktperson för mer information:
Peter Nyström, enhetschef
återvinningscentraler och farligt avfall