Saltare och näringsrikare skärgårdsvatten

Vattnet i Stockholms inre skärgård var under förra året saltare och hade högre näringsinnehåll än tidigare. Detta är några av slutsatserna i årets skärgårdsrapport.

Skärgårdsrapporten är en sammanställning av de undersökningar som Stockholm Vatten utfört under 2013 i Stockholms skärgård. Årets rapport innehåller resultat och analys av vattenkemiska prover och
växtplankton.

Under 2013 var utflödet från Mälaren relativt litet, vilket innebar att uttransporterade mängder av exempelvis näringsämnena kväve och fosfor blev små. Avloppsreningsverken fick istället en relativt stor betydelse för vattenkvaliteten i innerskärgården. De mängder av kväve och fosfor som
släpptes ut med det renade avloppsvattnet var dock normala. Som följd av Mälarens lägre utflöde var innerskärgårdens vatten något saltare än vanligt och ytvattnets halter av näringsämnen något förhöjda. Dock följdes väl tidigare års variationsmönster, med minskande halter längs med stora segelleden, från Slussen i innerskärgården ut till Eknö i ytterskärgården.

Växtplankton kan ge information om miljötillståndet i skärgårdens vatten. Den generella bilden de ger av förhållandena i innerskärgården är likt tidigare år dyster. Även för övriga skärgården indikerar växtplankton att en försämring har skett.

Vill du veta mer? Då kan du hitta mer information i rapporten ”Undersökningar i Stockholms skärgård 2013. Vattenkemi och växtplankton.”.