Triklosan har minskat med 95 % i slammet

Halterna av det farliga ämnet triklosan i slam har sjunkit med över 95 % på bara 4 år.

Den kraftiga minskningen beror troligen på det uppströmsarbete som bland annat Stockholm Vattens miljöingenjörer bedrivit under många år och som lett till att många butiker i Stockholm slutat sälja produkter innehållandes triklosan.

Uppmärksammat myndigheter

De insatser miljöingenjörerna tillsammans med miljöfövaltningen har gjort är att göra myndigheter, forskare och handlare uppmärksamma på problemet med triklosan. De har också visat på att triklosan finns i utgående avloppsvatten och slam samt lobbat för att det bör tas bort ur olika produkter med tanke på att det är ett miljöfarligt och hälsovådligt ämne.

Stockolm Vattens miljöingenjörers arbete har pågått i många år och sedan 2009 har triklosanhalten i slam minskat med över 95% och ligger nu på under 0,1 mg/kg torrsubstans. Detta stämmer väl överens med undersökningar från andra svenska reningsverk som gjorts i Naturvårdsverkets regi. I olika nationella och nordiska undersökningar har ämnet även hittats i utgående avloppsvatten men Stockholm Vatten mäter det enbart i slam, eftersom det är lättare att spåra.

Triklosan är bevisat mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer och nu misstänks misstänks triklosan även vara hormonstörande för människan.

Var finns triklosan?

Triklosan kan förekomma i till exempel tandkräm, tvål, munskölj eller deoderanter. Men även antibakteriellt behandlade sportskor, iläggssulor och sportkläder kan innehålla triklosan.

När du köper någon av ovanstående produkter, håll utkik efter följande ingredienser eller behandlingar som kan vara omskrivningar av ämnet triklosan eller innehålla liknande ämnen som troligen inte är bättre vare sig ur miljö- eller hälsosynpunkt:

Ingredienser:

• Ster-Zac
  • Irgasan
  • Irgacare
  • Viv-20
  • DP-300
  • Lexol 300 och
  • Cloxifenolum

Behandlingar:

• Microban
  • Sanitized
  • UltraFresh

Från och med den 1 september 2013 träder en ny biocidförordning i kraft inom EU som innebär att tillverkare tydligare måste deklarera på innehållsförteckningen om en produkt innehåller triklosan. Det blir med andra ord svårare för tillverkare att hitta på nya intetsägande beteckningar för ämnet.