Vattnet i Norrström bättre än 50 år

Vattnet i Norrström bättre än 50 år

Länsstyrelsen publicerar idag en ny rapport över tillståndet på vattnet i Norrström. Undersökningar har gjorts de senaste 50 åren och visar på att vattenkvaliteten har förbättrats avsevärt.

Störst skillnad ser man i samband med de utbyggnader som gjordes på avloppsreningssidan under
60- och 70-talen. De utbyggnader som gjordes då påverkade kväve och fosforutsläppen radikalt.

”Före utloppet i Östersjön sker en viss försämring av vattenkvaliteten som avspeglar den miljöpåverkan Storstockholm har. Mätpunkten i Norrström kan därför sägas vara en bra värdemätare på samhällets generellamiljöpåverkan på vattenkvaliteten.”

Vad som även är roligt att se är att för den sensaste perioden av undersökningen (1996-2012) har halterna av metallerna zink, kadmium, krom och nickel minskat. Inga av tungmetallerna överskrider de gränsvärden som finns.