​83% nöjda med trädgårdsavfallshämtning – nu finns tjänsten för alla stockholmare

Under 2015 testade Stockholm Vatten att erbjuda trädgårdsavfallshämtning hos villa- och radhusägare i västra Stockholm. Det föll väl ut, 83 procent av dem som anmälde sig var mycket nöjda eller nöjda med tjänsten. 97 procent kan rekommendera den. I år erbjuds därför alla stockholmare att för 1000 kronor per säsong få hämtning av trädgårdsavfall i ett separat kärl varannan vecka.

En ny tjänst införs nu för alla stockholmare med villa eller radhus, som innebär att trädgårdsavfall samlas i ett separat 370 liters kärl. Det töms varannan vecka under perioden april till oktober (vecka 14 - 43). För det betalar du 1000 kronor inklusive moms för hela säsongen, oavsett när på säsongen du anmäler dig. Inför tömning ställer du ut trädgårdskärlet på samma plats som ditt vanliga sopkärl. Särskilda sopbilar transporterar det till en anläggning där det omvandlas till kompost.

Stockholm Vatten testade tjänsten i Hässelby, Vällingby och Spånga under förra året. En uppföljande undersökning visade att hela 83 procent är nöjda eller mycket nöjda och att hela 97 procent kan rekommendera tjänsten. Med ett så positivt resultat erbjuds den från i år till alla villa- och radhusägare i Stockholms stad.

Undersökningen visar också att 90 procent av dem som valt tjänsten åkt färre antal gånger till återvinningscentralen. Många kommentarer i den är positiva, exempelvis ”Mycket bra tjänst och service” och ”Det här var bästa nyheten på länge”. Andra kommer med förbättringsförslag eller kritik, exempelvis tycker vissa att säsongen för hämtningen hade kunnat vara längre och att anmälan kan förenklas, vilket Stockholm Vatten tar till sig. Från i år har anmälningsformuläret förbättrats på webben.

För mer information och anmälan, se www.stockholmvatten.se/tradgard