Lämna ditt farliga avfall i den automatiska miljöstationen. Det är en innovation av Stockholm Vatten som ökar tillgängligheten att slänga färgrester, sprayburkar och elprodukter i Stockholms ytter- och innerstad.

Automatisk miljöstation öppnar på Kista torg

Den 9 december inviger Stockholm Vatten den automatiska miljöstationen i Kista tillsammans med Stockholms miljöborgarråd Katarina Luhr. Kom med ditt farliga avfall, så som målarfärg, eltandborstar och nagellack, och testa ”avfallsroboten”. Den står på Kista torg och är tillgänglig dygnet runt, året om.

Nu öppnar den automatiska miljöstationen i Kista, intill återvinningsstationen på Vejlegatan. Här kan du lämna exempelvis målarfärg, nagellack, sprayburkar och rengöringsmedel, liksom småelektronik, ljuskällor och batterier. Miljöstationen är helt automatisk och öppen dygnet runt, året om. Den är anpassad för personer med funktionsvariation.

Den automatiska miljöstationen är en innovation av Stockholm Vatten. Utifrån ser den ut som ett litet plåthus, men inuti döljer sig avancerad teknik. För att lämna farligt avfall öppnar du en lucka genom sms eller QR-kod. Avfallet ställs i en låda, vilken tas om hand av en robot som ställer lådorna på hyllor och håller ordning på innehållet. När miljöstationen börjar bli full larmar den själv till entreprenören som kommer och tömmer den.

Invigning på Kista torg

Invigningen äger rum den 9 december klockan 14.00 på Vejlegatan. Kom och ta en kopp kaffe eller glögg med pepparkaka och få svar på dina frågor om hur du sorterar dina sopor. Stockholm Vatten delar ut en sopsorteringsguide i fickformat och finns på plats fram till klockan 18.00.

Stockholms miljöborgarråd Katarina Luhr inviger den automatiska miljöstationen tillsammans med Peter Nyström, enhetschef på Stockholm Vatten, som även berättar hur den automatiska miljöstationen kom till. Magnus Broman, teknisk utredare på Stockholm Vatten, visar hur miljöstationen fungerar och hjälper alla som vill testa den.

Den automatiska miljöstationen i Kista blir den tredje i Stockholm. Planen är att placera ut ett par om året i Stockholms ytter- och innerstad. Sedan tidigare finns en i Norra Djurgårdsstaden och en på Torkel Knutssonsgatan på Södermalm.

Kontakt och information

Eleonor Björkman, pressansvarig Stockholm Vatten: 073-914 20 12 eller eleonor.bjorkman@stockholmvatten.se.