Det är varmt i Stockholm – använd vattnet smart

Det är varmt i Stockholm – använd vattnet smart

Det är värmebölja i Stockholm, och den ser ut att hålla i sig ett tag till. Det gör att vi använder ovanligt mycket vatten just nu. Vi vattnar i trädgården, fyller poolen och tar kanske en extra dusch. Stockholm Vatten och Avfall och Norrvatten, som tillsammans förser större delen av Stockholmsområdet med vatten, ber därför stockholmarna att inte använda vatten i onödan.

Många av oss har säkert njutit av de senaste veckornas varma väder, och det ser ut som att värmen håller i sig ännu ett tag. Det varma vädret innebär att vi använder mer vatten än vanligt. De flesta stockholmare är dessutom hemma, vilket de inte är under värmeböljor som inträffar mitt i semestertid. För att möta behovet får våra vattenverk jobba för fullt och ligger snart på maxkapacitet.

I Stockholm är vi lyckligt lottade som har hela Mälaren som dricksvattentäkt. Men våra vattenverk har en begränsad kapacitet för rening och produktion av dricksvatten. För att kunna säkerställa försörjningen behöver vi hjälpas åt att använda vattnet smart.

Stockholm Vatten och Avfall och Norrvatten ber därför stockholmarna att låta bli onödig vattenanvändning så länge värmeböljan håller i sig. De kommer här med ett antal tips för att använda vatten hållbart. Flera av dem kan vara bra att tänka på även annars.

• Undvik att vattna gräsmattan. Måste den vattnas, gör det på kvällen.
  • Tvätta inte bilen just nu.
  • Duscha istället för att bada.
  • Stäng av vattnet när du borstar tänderna.
  • Kör fulla disk- och tvättmaskiner.
  • Ställ en fylld tillbringare i kylen så slipper du låta kranen rinna för att vattnet ska bli kallt.

Bra att veta:

• En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter.
  • För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.
  • Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på 3 minuter motsvarar 36 liter.
  • Det går åt ca 50 liter vatten för en maskin tvätt.
  • Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

Kontakt

Eleonor Björkman, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall: 08-522 120 05 eller eleonor.bjorkman@svoa.se

Johan Krüger, kommunikationsansvarig Norrvatten: 08-627 37 03 eller johan.kruger@norrvatten.se