Fler och nya insamlingsplatser för granar

Fler och nya insamlingsplatser för granar

Stockholmarna kan i år slänga julgranen på ett flertal nya uppsamlingsplatser. Insamling sker från den 25 december – 31 januari på anvisade platser över hela Stockholm samt vid återvinningscentraler året runt. Den utökade servicen omfattar för första gången även Stockholms ytterområden.

Julgranarna som samlas in återvinns i Högdalen till biokol. En jordförbättrings-produkt som används vid Stockholms planteringar samtidigt som det bidrar till att motverka klimatförändringar då kol binds i marken under 1000-tals år.

- Julgranar förädlade till biokol är ett exempel på hur vi kan ta hand om ett lokalt avfall och återvinna det till en lokal produkt, säger Peter Nyström, enhetschef, Stockholm Vatten och Avfall.

Insamlingsplatser av julgranar

När du lämnar din gran på en av Stockholm Vatten och Avfalls anvisade insamlingsplatser bidrar du till konkret miljönytta.

Inom Stockholms stad sker insamling av julgranar mellan 25 december - 31 januari vid 49 insamlingsplaster. Platserna är markerade med skyltar. Dessutom kommer det att finnas nio schemalagda platser där man kan lämna sin julgran en viss dag och tid. Dessa platser framgår på hemsidan. Återvinningscentralerna tar emot julgranar året runt.

Hitta din närmaste insamlingsplats med hjälp av vår karta: www.svoa.se/jul

Här kan du läsa mer om biokol: www.svoa.se/biokol

För mer information kontakta: Alexandra Fleetwood, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall,
+ 46 73 914 20 05, alexandra.fleetwood@svoa.se