I morgon är det Världstoalettdagen – vad spolar du ner?

I morgon är det Världstoalettdagen – vad spolar du ner?

Två och en halv miljarder människor saknar fortfarande tillgång till toalett. I Sverige har vi både toaletter och rent vatten men tyvärr tar vi inte hand om vårt avloppssystem.

Det är lätt att göra rätt. Men ändå spolas över 1500 ton skräp ner i avloppet varje år i Stockholm.

-  Ja, det stämmer säger Mikael Lind som är chef för Henriksdalsavloppsreningsverk, ett av Stockholms två avloppsreningsverk. Hit kommer i snitt 30 ton skräp varje vecka.

Skräpet som fastnar i det första reningssteget är blött och kan därför inte tas om hand på bästa sätt. Hade det hamnat i en papperskorg kunde skräpet istället bidragit till energi och värme. Ett väldigt enkelt sätt att göra rätt är att ställa en pedalhink i badrummet och ha som regel att det enbart är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.

-  Vi som arbetar på avloppsreningsverken ser att det till exempel är en vanlig missuppfattning att bomull, tops och våtservetter kan spolas ner, berättar Mikael Lind.

Kemikalier kan inte renas bort
Men ett ännu större problem är de stora mängder kemikalier som felaktigt hälls ut i avloppet. Det är fortfarande många* som till exempel tror att rester av vattenbaserad färg kan hällas ut i avloppet.

-  Det är helt fel berättar Cajsa Wahlberg, miljökemist på Stockholm Vatten. Alla rester av färg, även miljömärkt färg, ska lämnas till miljöstationen. Det gäller såväl tomma burkar med intorkad färg som trasor, penslar och rollers med rester av färg samt det lösningsmedel som du har tvättat dina penslar med.

Kadmium kan förstöra en normalstor badsjö
En riktig bov bland färgerna är hobby- och konstnärsfärger i gula och röda nyanser, som kan innehålla mycket höga halter kadmium. Tungmetallen är skadlig för miljön och redan vid låga doser utgör kadmium en hälsorisk**. Till Stockholm Vattens avloppsreninsverk kommer årligen 15 kilo kadmium. 15 kilo kadmium i naturen är tillräckligt mycket för att förstöra en normalstor badsjö.

För mer information kontakta;

Agneta Jönsson, kommunikationsansvarig Stockholm Vatten, 08-522 120 00
Cajsa Wahlberg, miljökemist på Stockholm Vatten, 08-522 120 00

*Vid Stockholm Vattens senaste kundundersökning uppger så många som 13 % att de hällt ut färgrester i avloppet, och 8 % säger att det händer att flytande kemikaler och lösningsmedel hälls ut i vasken.

** http://konsument.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/kemiska-amnen/kadmium