​Nu kan alla stockholmare beställa hämtning av trädgårdsavfall

​Nu kan alla stockholmare beställa hämtning av trädgårdsavfall

Stockholm Vatten erbjuder från i år säsongshämtning av trädgårdsavfall för villor och radhus i Stockholms stad. För 1 000 kronor per säsong hämtas ogräs, gräsklipp, löv och ris från ett separat kärl varannan vecka. Tjänsten testades i västerort under 2015 och var mycket uppskattad, därför erbjuds den från i år i hela staden.

Från 2016 erbjuder Stockholm Vatten hämtning av trädgårdsavfall under april – oktober i hela Stockholms stad. Ett 370 liters kärl ingår och tömning av det sker varannan vecka. Kostnaden är 1000 kronor inklusive moms för hela säsongen.

I kärlet lägger du blommor, ogräs, gräsklipp, löv, ris, små kvistar och fallfrukt från din egen trädgård. Inför tömning ställer du ut trädgårdskärlet på samma plats som ditt vanliga sopkärl. Trädgårdsavfallet transporteras till en anläggning där det omvandlas till kompost. På sikt kommer det att bli till biokol i Stockholm Vattens egen anläggning.

Tjänsten testades på försök i Hässelby, Vällingby och Spånga under 2015 och var mycket uppskattad, därför införs den nu permanent i hela Stockholms stad.

Så funkar det

Om du anmäler dig innan 20 mars 2016 levereras ditt nya kärl för trädgårdsavfall vecka 12-13. Första tömning blir vecka 14 eller 15, beroende på om du får hämtning jämna eller ojämna veckor. Vid senare anmälan blir första tömning i maj eller löpande med två veckors handläggningstid.

Villor och radhus med gemensam sophämtning kan också ansluta sig till tjänsten, kontakta Stockholm Vatten för mer information.

Läs mer och beställ tjänsten på www.stockholmvatten.se/tradgard eller kontakta Stockholm Vattens kundtjänst på telefon 08-522 120 00 eller e-post avfall@stockholmvatten.se.

Kontakt

Katarina Johansson, enhetschef Stockholm Vatten: 08-522 135 05 eller katarina.johansson@stockholmvatten.se

Eleonor Björkman, pressansvarig Stockholm Vatten: 08-522 120 12 eller eleonor.bjorkman@stockholmvatten.se