Pop-up för återbruk och farligt avfall: 2018 bytte Stockholmarna tusentals föremål gratis med varandra

Det ska vara enkelt att göra sig av med de ägodelar man inte längre behöver. Dessutom blir det roligare om man samtidigt kan ta med sig något nytt hem. Under 2018 besökte 27 000 stockholmare stadens mobila pop-up för återbruk och farligt avfall. 44 272 föremål så som kläder, köksattiraljer, tekniska produkter och prydnadsföremål kunde då lämnas in eller hämtas upp av nya ägare gratis.

- Vi måste hitta system som gör det enkelt att leva hållbart. Pop-upen är till för att driva på den utvecklingen i rätt riktning. Med vår cirkulerande pop-up blir det lätt att göra sig av med saker man inte längre behöver. Samtidigt ger vi bort många användbara saker så att livslängden på de föremål som lämnas in förlängs, säger Karin Sundin, teknisk utredare, Stockholm Vatten och Avfall.

Stockholm Vatten och Avfalls pop-up är ett mobilt återbruk som under året har cirkulerat på tretton platser i Stockholm för att underlätta för invånarna att göra sig av med saker de vill slänga, men som kan vara till stor glädje för någon annan. Föremål så som kläder, köksattiraljer, tekniska produkter och prydnadsföremål kunde då gratis byta ägare. Invånarna kan komma och lämna in saker, men också ta med sig något som någon annan har lämnat. Totalt var det 44 272 föremål som fick nya ägare i Stockholm under 2018 via den mobila pop-upen.

- För en hållbar utveckling med lägre klimatpåverkan behövs en bättre hushållning med våra resurser och ett ökat fokus på återbruk. Då är det viktigt att vi gör det enklare för stockholmarna att och återbruka och återvinna. Det är oerhört glädjande att så många besökt pop up-återbruket på dess turné och vi ser fram emot fler besök nästa år då vi även kommer utöka antalet stopp, säger Katarina Luhr (MP), miljö- och klimatborgarråd.

Den mobila pop-upen är två små hus byggda i plåt som lätt kan flyttas och ställas upp på nya platser där det finns behov. Under 2018 kom cirka 27 000 besökare totaltför att lämna in föremål. Pop-upen cirkulerar och placeras ut två gånger per år i olika delar av staden, vår och höst. Kunnig personal från Stockholm Vatten och Avfall finns på plats för att hjälpa till med sortering till återbruk och återvinning men tar även emot farligt avfall - så som målarburkar, batterier, lampor och olika typer av kemikalier.

Statistik om besökta områden, antal besökare samt byten se bifogad tabell.

Ny turlista för den mobila pop-upen för återbruk och farligt avfall publiceras under våren 2019 på www.svoa.se

För mer information kontakta:Alexandra Fleetwood, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall. +46 73 914 20 05,
alexandra.fleetwood@svoa.se

Regioner