Stora skillnader i insamling av matavfall i länet

De senast fyra åren har insamlingen av matavfall ökat stadigt, men går för långsamt jämfört med det nationella målet på 50 procent. Idag är det bara Södertälje/Nykvarn som har nått målet, men Sigtuna och Sollentuna närmar sig.

Idag tillhandahåller 25 av 26 kommuner i Stockholms län lösningar för att sortera ut matavfall och i höst omfattar detta samtliga kommuner. Vid årsskiftet 2017 källsorterades en dryg fjärdedel av matavfallet, vilket betyder att Stockholms län befinner sig halvvägs mot målet.

Bäst i länet är Södertälje/Nykvarn där 55,2 procent av matavfallet källsorterades 2017. Sigtuna sorterar ut 44,7 procent medan Sollentuna sorterar ut 41,2 procent.

- Vår analys för 2017 visar på en svagt uppgående trend men också att vi har drygt en halv miljon personer i länet som sorterar ut sitt matavfall, säger Marita Söderqvist, enhetschef på Stockholm Vatten och Avfall.

Matavfall är en resurs man rötar till biogas, vilket ger betydande miljönytta eftersom det ersätter fossila drivmedel. Vid produktionen får man även fram biogödsel, med viktiga näringsämnen så som fosfor som då återförs till åkermark.

- Utmaningen är att få fler medborgare och fastighetsägare att bidra på samma sätt som inom källsortering av tidningar och glasflaskor. Vi anstränger oss nu från alla länets kommuner för att få fler att komma igång. Vi försöker göra det lätt att ansluta sig till kommunernas matavfallslösningar, säger Marita Söderqvist, enhetschef på Stockholm Vatten och Avfall.

Kommunerna i länet är nu rustade för att ta emot stora volymer matavfall. Hur mycket som samlas in är beroende av verksamheter, fastighetsägare och privatpersoners vilja att bidra. I vissa fastigheter kan det av bland annat utrymmesskäl fortfarande vara svårt, men kommunerna arbetar för att hitta lösningar även där.

För mer information kontakta: Alexandra Fleetwood, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall, + 46 73 914 20 05, alexandra.fleetwood@svoa.se

En sammanställning över kommunernas insamling av matavfall inom Stockholms län redovisas i bifogad fil:

Regioner

Stockholm Vatten och Avfall är en samhällsbyggare i framkant som driver och utvecklar vatten- och avfallstjänster med miljöfokus. Varje dag, året runt förser vi 1,4 miljoner stockholmare med rent och gott kranvatten, renar avloppsvatten och ser till att avfallet tas om hand. Tillsammans med invånare, företag och andra intressenter arbetar vi för att Stockholm ska bli världens mest hållbara stad.