Tre snabba frågor till juryns Rita Platzer, VD Rita Platzer Public Relations

Varför behövs tävlingar som Stora pr-priset, vilken betydelse har de?

För att skapa PR för  seriös PR. Det behövs enligt fråga 4. Visa på en seriös bransch som gör skillnad och att PR påverkar. Stimulerande för branschen att kunna visa upp sina starka sidor

Pr förknippas ofta än idag som enbart arbete med event och kändisar i skvallerpress, varför är det så 2012?

Jag håller inte riktigt med. Däremot kan vi kännas som en lätt förvirrad bransch - men eftersom allt är PR så kanske det får bli så här.

Event och kändisar är en ytterkant och de behövs och gör nytta på inom vissa områden och för sina uppdragsgivare. Den andra ytterkanten kan representeras av Göran Persson och andra toppolitiker som nu blivit pr-konsulter och som säkert hjälper till att påverka opinionen i rätt riktning för sina uppdragsgivare. Däremellan finns ett brett spektrum.

Ge något exempel på ett pr-arbete som gett dig ett bestående intryck under åren?

De bästa resultaten är de man inte känner till. Där inte pr-arbetet framkommer. Det är resultatet som räknas. pr är ju 90 procent arbete bakom kulisserna och högst 10 procent synas.  När det gäller konsultinsatserna är det uppdragsgivaren som får elogen.

Den egna erfarenheten: Att vända negativ publicitet till positiv känns väldigt bra. Att via  tredje part lyckas ändra ett opinion eller ett massivt motstånd och kanske t o m rädda liv det är fantastiskt. Att förhindra negativ publicitet är ett annat bestående intryck.

• rppr
  • rita platzer