Guld till SLU-student från Örsundsbro på Student-VM i ridsport på Flyinge

Det svenska studentidrottslandslaget i ridsport med SLU-studenten från Örsundsbro, Moa Berrek, tog guld i lag på Student-VM på Flyinge utanför Lund.

Student-VM på Flyinge avslutades under lördagseftermiddagen och de svenska studentryttarna vann guld i lag. Lagen har tävlat i dressyr och hoppning. I de individuella klasserna vann danskan Katja Berg i dressyr och finskan Tuuli Sopanen vann hoppning.

- Fantastisk kul med ett guld till det svenska studentidrottslandslaget. De svenska ryttarna har genom hela tävlingen ridit bra och de tar med sig många bra erfarenheter in i framtiden, säger Johanna Olssongeneralsekreterare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

- Vi är superglada att vinna guld i hård konkurrens med flera riktigt bra lag. Student-VM har varit en jättebra tävling för mig för att få mästerskapserfarenhet, säger Moa Berrek.

För Sverige tävlade
Rebecka Nyhlén, Västervik, har fina internationella meriter och studerar till vardags på sjuksköterskeprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar.

Moa Berrek, Örsundsbro, är en rutinerad ryttare med bland annat ett SM-silver i fälttävlan för lag. Studerar miljöekonomi på SLU Uppsala.

Fanny Götesson, Sölvesborg, som bland annat kvalade in till Breeders Trophy 2014. Student i ekonomi på Lunds universitet.

Anders Manell, presschef Student-VM, 070-314 57 29

• berrek

• Uppsala

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 82 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.