Handels tog hem segern i en tät final mot Stockholms universitet i Student-SM i amerikansk inomhusfotboll

Kvällens final i Student-SM i amerikansk inomhusfotboll var en tät drabbning mellan rivalerna, Stockholms universitet och Handelshögskolan. Till slut stod Handels som ny svensk studentmästare. Det är den andra säsongen av Student-SM i amerikansk inomhusfotboll som spelas och inget av lagen har tidigare varit i final.

Handels vann finalen med 25-6 och även om siffrorna till Handels favör var övertygande var matchen tät och hård där de flesta poängen togs redan i första halvlek. Matchen avgjordes genom Handelsstudenternas suveräna defensiv. Till mest värdefulle spelare i Handels utsågs nummer 36, Marcus Janback och i Stockholm, nummer 50 Christoffer Livebrant.

- Det var en fartfylld och spännande final. Båda lagen har tagit ett stort utvecklingssteg och de ska vara stolta över att ha fått spela final i Student-SM, säger Johanna Olsson, tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund och Touchdown Sverige inledde under 2011 ett samarbete om Student-SM med syftet att få fler studenter i Sverige att spela amerikansk fotboll. Tävlingen har arrangerats genom en kvalserie i två grupper om tre lag, varefter lagen spelat kvartsfinaler och semifinaler.

Anders Manell, kommunikationsansvarig SAIF, 010-476 54 94
Joachim Skoogberg, marknadschef, 070-344 53 04, joachim@tdsverige.se