Medaljregn över svenska golfare i Student-EM

Tre guld, ett silver och två brons. Det blev facit när EM för studenter avgjordes i franska Saint-Saëns.

De svenska damerna dominerade tävlingen från dag ett. Emma Vestin, 22 år, tog guldet i den individuella tävlingen och Therese Larsson, 21, tog bronsmedaljen. Med Louise Kristersson, 23, på fjärde plats vann svenskorna ett överlägset guld i lagtävlingen. Det stod klart efter den fjärde och avslutande rundan i går.

Markus Enoksson, 25 år, avslutade Student-EM med att de sista nio hålen gå på sex slag under par. Det gav honom guldet i den individuella tävlingen.

- Han spelade helt otrolig golf. Det var en otroligt god kvalitet på hela tävlingen, säger tränaren Sofia Grönberg Whitmore.

Philip Eriksson, 21, kom på tredje plats och tog därmed revansch på den snöpliga fjärdeplatsen vid Student-VM i fjol.

Det svenska laget, som också bestod av fyran Adam Björkegren, 22, och Robin Willgert, 22, tog därmed silver i EM:s lagtävling. University of Stirling från Storbritannien vann.

- Det har varit en fantastisk vecka och vi är otroligt stolta och glada över våra spelare. Och det är väldigt roligt för universitetsgolfen i Europa med en sådan här positiv och stark tävling, säger Sofia Grönberg Whitmore.

- Otroligt starkt av det svenska laget. Student-EM bidrar till värdefull internationell rutin som kan lyfta spelarna ytterligare i deras utveckling, säger Johanna Olsson, tävlingsansvarig på Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Alla de svenska spelarna studerar på Högskolan i Halmstad och vid School of Golf.

Sofia Grönberg Whitmore, sportchef på School of Golf

sofia.gronberg@schoolofgolf.se Tel: 0708-927 550