Student-EM i Uppsala med nybliven Svensk mästare från Fyrisfjädern

På måndag den 6 maj drar Student-EM i badminton igång på Fyrishov. Det är det första Student-EM i Sverige. Tävlingen pågår mellan den 6-11 maj. De första dagarna spelas det lagtävling och veckan avslutas med singelspel. Som representanter från Uppsala universitet tävlar välmeriterade spelare som Richard Eidestedt som i år vann Lag-SM-guld, tävlandes för Fyrisfjädern.

Internationella studentmästerskap håller ofta mycket hög klass. Vid London-OS förra året hade flera av medaljörerna tagit medaljer vid Universiader eller Student-VM. Turneringen är ett led i Sveriges Akademiska Idrottsförbunds 100-årsjubileum.

-  Vi ser fram emot en spännande turnering med flera duktiga badmintonspelare från hela Europa. För spelarna är ett Student-EM ett bra sätt att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden, säger Johanna Olsson, tävlingsledare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Program:
Måndag 6 maj
13.30 Invigning
08.30-19.00 Lagtävling

Tisdag 7 maj
09.00-19.00 Lagtävling, semis, final, prisutdelning

Torsdag 9 maj
09.00-19.00 Singelspel, dam och herr

Fredag 10 maj
09.00-19.00 Singelspel

Lördag 11 maj
10.00-16.00 Singelspel, semis och finaler
17.00  Avslutningsceremoni och prisutdelning

Student-EM arrangeras av Sveriges Akademiska Idrottsförbund och Fyrishov AB i samarbete med Fyrisfjädern, SLU, Uppsala universitet och Destination Uppsala AB.

Anders Manell, kommunikationsansvarig, 010-476 54 94
Johanna Olsson, tävlingsansvarig, 070-330 54 81

För utförligt spelschema och ytterligare information se http://eucbadminton2013.com/