Sverige till lagfinal på Student-VM i ridsport på Flyinge

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2016 17:37 CEST

Det svenska studentidrottslandslaget i ridsport är klara för final på Student-VM i ridsport som hålls på Flyinge utanför Lund.

Student-VM på Flyinge avslutas under lördagen med bland andra de svenska studentryttarna i lagfinal, kl. 10.30. Rebecka Nyhlén var den sista av svenskorna som var kvar i den individuella tävlingen men fick se sig utslagen i kvartsfinal under fredagseftermiddagen.

- Vi har under Student-VM fått se de svenska ryttarna rida mycket fint trots att de tilldelats olika typer av hästar, vilket är en av utmaningarna med ridsport i studentsammanhang, säger Johanna Olssongeneralsekreterare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

- Vi har presterat jättebra under Student-VM och lärt oss mycket. I finalen går vi för guld, säger Rebecka, Moa och Fanny.

För Sverige tävlar
Rebecka Nyhlén, Västervik, har fina internationella meriter och studerar till vardags på sjuksköterskeprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar.

Moa Berrek, Örsundsbro, är en rutinerad ryttare med bland annat ett SM-silver i fälttävlan för lag. Studerar miljöekonomi på SLU Uppsala.

Fanny Götesson, Sölvesborg, som bland annat kvalade in till Breeders Trophy 2014. Student i ekonomi på Lunds universitet.

Equisport.tv sänder tävlingarna live.

För mer information:
Anders Manell, presschef Student-VM, 070-314 57 29

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 82 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.

Kommentarer (0)

Kommentera