Anmälningsdags för Rockkarusellen 2009

Anmälningsdags för Rockkarusellen 2009

Mellan 15 okt och 15 nov kan man anmäla sig till Rockkarusellen 2009 - en av Sveriges största musiktävlingar för oetablerade band. Deltävlingarna startar i mitten av januari och riksfinalen går av stapeln i maj.

Rockkarusellen växer så det knakar och 2009 snurrar tävlingen i hela landet, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. De flesta spelningarna sker på fritidsgårdar och varje band är garanterat minst tre spelningar.

- Vi räknar med över 600 deltagande band och artister som tillsammans gör runt 400 spelningar, säger Lars Haraldsson som är kulturansvarig på Studiefrämjandet.
- Alla musikstilar är välkomna i Rockkarusellen, så vi ser gärna mer hiphop, singer/songwriters och elektronisk musik i tävlingen.

Riksvinnare 2008 blev Caveman Blues från Norrköping. Priset bestod bl.a. av en Sverigeturné med en spelning på Arvikafestivalen som höjdpunkt.

Rockkarusellen i Sörmland

Rockkarusellen i Sörmland 2009 kommer att ta emot hela 40 band/artister.
Samtliga deltagare kommer att spela fyra deltävlingar på fritidsgårdar runt om i Sörmland varav tio band/artister går vidare till två semifinaler med fem akter i varje. I Sörmlandsfinalen tävlar sedan fyra till fem band om ett åtråvärt pris och en plats i riksfinalen.

Vid anmälningsförfarandet är det "först till kvarn" som gäller och inga kvalitetskrav ställs i form av inskickade demos eller annat. Alla som vill får vara med!

Rockkarusellens sörmlandsdel 2008 vanns av Endless Circulation från Eskilstuna.

Vad är Rockkarusellen?

Rockkarusellen är en av Sveriges största musiktävlingar, men har som huvudsyfte att ge oetablerade band och artister fler speltillfällen. Alla som vill får vara med, oavsett musikstil, ålder och erfarenhet. Tävlingen startade i Östergötland 1987 och körs 2009 för första gången i hela Sverige. Över 600 band kommer att delta. Rockkarusellen genomförs av Studiefrämjandet.

Anmälningar görs på www.rockkarusellen.se