Circus Maximus spelar i Stockholm 14 februari i Bryggarsalen

Fredag den 14 februari spelar det norska metalfenomenet Circus Maximus för första gången i Stockholm. Platsen är Bryggarsalen som blivit något av en hemarena i Stockholm för fans av progressiv rock av alla sorter de senaste åren.

Circus Maximus har sedan debuten för nio år sedan förgyllt tillvaron för fans av progressiv metal med tre otroligt starka album som sålt i över 60 000 ex i mer än 40 länder. Oslobandet håller nu som bäst på att etablera sig i den genrens absoluta elitserie och den 14 februari spelar dom i Bryggarsalen vid Odenplan i Stockholm.

”Vi ger konserter över hela världen och spelade nyligen för 15 000 sjövilda fans i Japan men har hittills aldrig spelat i Stockholm och kände att det nu är hög tid för att ge våra svenska fans en riktig kick ass show!”, säger Michael Eriksen som är sångare i Circus Maximus.

Circus Maximus har under de senaste åren nått internationell succé och gjorde under hösten 2013 en headline-turné genom hela Europa. Bandets senaste album ”Nine” gick in på den Billboardlistans 14 plats för ”up and coming bands” och har korats till ”årets album” i en rad tidningar.

”Vi får mycket mail från våra goda grannar i Sverige och kände att det nu är dags att komma och hälsa på”, fortsätter Mats Haugen som är bandets gitarrist.

I motsats till många andra band i genren lägger Circus Maximus lika mycket vikt vid melodier som på sina tekniska färdigheter. Grunden ligger i det sistnämnda, men det är framför allt bandets starka melodisinne och grymma, medryckande riff som gjort dem till ett av de populäraste och mest framgångsrika banden i det norska musikutbudet på senare år.

Som förband kommer vi se Withem som just släppt ett debutalbum som fått otroligt bra recensioner över hela världen samt det svenska bandet Nation som sålt över 100 000 album sedan den hyllade debuten i början av 90-talet och som nu återuppstått och är i sin bästa form någonsin.

Circus Maximus är: Michael Eriksen (sång), Lasse Finbråten (keyboard), Mats Haugen (gitarr), Truls Haugen (trummer) og Glen Cato Møllen (bas).

Diskografi

• The 1st Chapter (2005)
  • Isolate (2007)
  • Nine (2012)

När:  Fredag 14 februari. Dörrarna öppnar kl. 19.00

Var:  Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12N t-Odenplan
Detta är Studiefrämjandets hemmaarena. Studiefrämjandet är en av Sveriges viktigaste organisationer när det gäller att föra fram ny musik. På vår egen hemmaarena Bryggarsalen spelar både band och artister ur våra egna led, och etablerade band av världsklass.

För ytterligare information och ackreditering, kontakta Håkan Granat på info@bryggarsalen.se