Livekarusellen & Danskarusellen arrangeras av Studiefrämjandet

Dags för riksfestival i Livekarusellen och Danskarusellen

Inte mindre än sjutton dansakter och elva musikakter från hela landet kommer att få visa vad de går för när Studiefrämjandet bjuder in till stor riksfestival i Livekarusellen och Danskarusellen i helgen. För den som inte befinner sig i Karlstad och kan följa finalen på Nöjesfabriken så kommer det hela att sändas live på webben.

På lördag är stunden inne för alla de grupper och artister som deltagit i Livekarusellen och Danskarusellen under vintern och våren. För alla deltagare blir det minst den femte showen de ger inom ramen turnén som helhet. Tre eller fyra framträdanden har genomförts i de regionala turnéerna plus en finalspelning i respektive distrikts final. Där har de alltså tagit hem förstaplatsen och vunnit en chartrad buss att fylla med sig själva och sina supporters inför avresan till riksfestivalen.

- Vårt fokus fortsätter ligga på att få artisterna att växa, säger Jonas Swanö, en av två huvudansvariga för Livekarusellen och Danskarusellen nationellt. Tävlingsmomentet finns egentligen bara kvar för att ge turnén lite extra spänning och sporra dom deltagare som satsar hårt och verkligen är med för att vinna.

Även vid riksfestivalen kommer priser att delas ut och i potten ligger ytterligare framträdanden i lite större sammanhang. Bland annat på Putte i Parken i Karlstad och på det som The Huffington Post kallar för "The Woodstock of the 21st Century"; INmusic Festival i Zagreb (mer info finns på Nemis.se).

Finalens resultat avgörs av en jury med erfarna branschpersoner inom musik respektive dans. Juryns närvaro innebär också en sista chans för akterna att få värdefull feedback av kunniga bedömare efter sina framträdanden. Resultaten presenteras under lördag kväll på www.livekarusellen.se

Samtliga distrikts finalister:

Sörmland: ZERO DESTINY

Västmanland: THREE DEAD FINGERS

Gävleborg: MONDEGREN

I Facebook-eventet finns samtliga musikakter och flera av dansakterna taggade med sina Facebook-profiler. För kontaktuppgifter och pressmaterial för respektive akt, kontakta våra nationella samordnare.

Riksfestivalen sänds live på Studiefrämjandets YouTube-kanal samt på Livekarusellens och Danskarusellens Facebook-sidor.

Om Livekarusellen och Danskarusellen

Livekarusellen och Danskarusellen arrangeras årligen av Studiefrämjandet i samarbete med fritidsgårdar, föreningar och lokala arrangörer runt om i landet. Turnén är i första hand en unik möjlighet att utvecklas som grupp, musiker, dansare och scenpersonlighet. Alla är välkomna och garanteras minst tre tillfällen att uppträda oavsett musikstil, ålder och erfarenhet.

Kontaktuppgifter, nationella samordnare:

Jonas Swanö, jonas.swano@studieframjandet.se, 054-20 21 859

Josefine Olsson, josefine.olsson@studieframjandet.se, 0730-36 14 05

Karusellerna kan också följas på Facebook och Instagram: @livekarusellen @danskarusellen

Hemsida för karusellerna: www.livekarusellen.se

Besök Studiefrämjandet på studieframjandet.se/musik