Gustav Öhrn, förbundschef Studiefrämjandet

​Felaktig hantering av Studiefrämjandets folkbildningsbidrag i Stockholm

En granskning hos Studiefrämjandet visar att stöd till folkbildningsverksamhet har använts på ett felaktigt sätt i Stockholm. I ett flertal fall har verksamhet dubbelrapporterats till flera studieförbund och pengar betalats ut mot felaktiga underlag.

– Fusk och felaktig hantering av bidrag för folkbildning är helt oacceptabelt och vi kommer att polisanmäla misstänkta olagligheter, säger Gustav Öhrn, förbundschef på Studiefrämjandet.

I augusti 2019 började Studiefrämjandet utreda studieförbundets stöd till föreningar i Stockholm. Detta efter misstankar om att föreningar kan ha rapporterat in samma verksamhet till flera studieförbund och att pengar kan ha betalats ut mot felaktiga underlag.

När misstankarna stärktes anlitade Studiefrämjandet revisionsbyrån PwC för en fördjupad extern granskning. Parallellt med detta har Studiefrämjandet fortsatt sin interna granskning av verksamheten. Folkbildningsrådet, som fördelar och följer upp Statsbidrag till folkbildningen är informerade om misstankarna. Även Stockholms stad och region har informerats.

– Folkbildningen spelar en viktig roll i hela samhället och jag blir ledsen och upprörd när skattemedel avsedda för folkbildning missbrukas. Vi har nolltolerans mot alla former av fusk och felaktig rapportering och arbetar ständigt med att utveckla och förfina kontrollen av vår verksamhet, säger Gustav Öhrn.

För mer information, kontakta:
Theo Hammar, Marknads- och kommunikationschef Studiefrämjandets riksförbund,
070-733 05 10, theo.hammar@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.