I lokalerna kommer det vara reptitioner av teater och dans, möteslokaler för föreningar och studiecirklar och mycket annat.

Högkultur - ny kulturell mötesplats i Högdalen

Studiefrämjandet Stockholms län öppnar en ny mötesplats för kultur i Högdalen. I lokalerna som fram till i våras huserade Picknickteatern kommer även fortsättningsvis teater men också dans, spelkultur och konst utövas i studiecirkelform. Genom verksamheten vill studieförbundet bygga vidare på det starka engagemang för kultur som finns i huset vid Högdalsplan och i hela Högdalen. I samband med öppningen lanseras också lokalens nya namn, Högkultur, som är en samvävning av platsens namn och verksamhetens innehåll.

Egna lokaler i navet av söderort

Studiefrämjandet Stockholms län bedriver studiecirkel- och kursverksamhet i hela Stockholms kommun men lokalerna i Högdalen blir studieförbundets första egna lokaler i Söderort.
Att det blev Högdalen var – när möjligheten uppdagades – en självklarhet:

”Högdalen är ett nav i Söderort ur många aspekter. Dels ligger det mitt i Söderort vilket betyder goda kommunikationer och dels finns en stark grogrund för kulturella uttryck. Det senare vill vi kunna stärka ytterligare” säger Jonas Kofod på Studiefrämjandet.

Ny kultur i lokaler med anor

I lokalen som sedan 1979 har tillhört Picknickteatern kommer Studiefrämjandet fortsätta bedriva teaterverksamhet men även öppna upp lokalerna för dans, konst och spelkultur. Exakt innehåll i verksamheten är dock svår att förutspå då det är deltagarna i de studiecirklar som huserar i lokalerna som bestämmer inriktningen.

”Klart är att det kommer vara ett tydligt fokus på kultur, men det begreppet kan förstås iinnefatta mycket. Vi vill bygga vidare på den starka teatertraditionen i lokalerna men också vara en plattform för andra och nya kulturella uttryck” menar Jonas Kofod.

Teater, dans, möteslokaler – och mycket mer

Lokalerna på totalt 200 kvadratmeter kommer att innehålla scen och repetitionssal för teater och dans, en mindre ateljé för konst och ytterligare tre mötesrum för möten och studiecirklar.

En styrka med lokalerna är dess flexibilitet. Oavsett om du ska repetera en föreställning, hålla i en hantverkscirkel eller arrangera en intim poesiläsning så finns det ett rum för det.

I huset vid Högdalsplan huserar sedan tidigare Fria Teatern och Ung utan pung och inom två minuter finns Kulturskolan och biblioteket. Något som Studiefrämjandet ser mycket positivt på då det stärker kulturens roll i området.

”Vi hoppas på att tillsammans med övriga aktörer i huset och kringområdet kunna skapa ett starkt nav för kultur i Högdalen. Kultur är och kommer att förbli viktigt för människors välmående och rekreation. Som studieförbund har vi som uppdrag att värna och stärka människors möjlighet att utöva och uppleva kultur. Detta kommer vi att göra både på egen hand och i samverkan med andra aktörer” säger Jonas Kofod.

Är du journalist och vill ha pressackreditering och visning?
Hör av dig till Jonas Kofod på Studiefrämjandet Stockholm.

jonas.kofod@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.