Hösten är här och lusten att lära något nytt - Studiefrämjandet säger ”Krydda livet med folkbildning”

Studiefrämjandet erbjuder i sin höstkatalog cirka 350 kurser, utbildningar och aktiviteter, inom konst, dans, musik, trädgård, hus och hem samt hund, jakt och fiske. Även kurser i data, ekonomi och webbdesign samt längre vidareutbildningar finns att välja på i höst.

- Hos oss är många kurser kryddor i livet, något man gör på fritiden för nöjes skull, men vi har också  kvalificerade vidareutbildningar i grundläggande psykoterapi och en studiemedelsberättigad konst- och inredningsutbildning på vår konstskola Basis på söder, berättar Anne-Sofie Pincerato Hedvall, chef för kurser och utbildningar på Studiefrämjandet i Stockholm.

Nyheter

- Vårt utbud är för alla åldrar. Det är inte baserat främst på nyheter utan de flesta utbildningar, kurser och utflykter är populära och återkommande år för år, men varje ämnesområde har oftast någon nyhet. Nytt är till exempel två kurser i Ekoterapi, en för alla och en för den som vill använda metoden i sitt arbete. Flera dansnyheter; Orientalisk dans, Bluesdans, Bollywooddans för barn och Bokwa, en helt ny dans där man ritar bokstäver med fötterna. Jägarexamen kompletteras med en kurs i Vildsvinsjakt, utflykt till Gotska Sandön, spana fågel på Ågestasjön eller naturvandra i Nacka är nyheter bland våra utflykter. Alla har kvalificerade ledare så man lär sig mycket om djur och natur. Många vill lära sig mer om trädgård och nytt är en kurs i stenläggning. Andra kanske vill skriva och kan då gå kursen att skriva skönlitteratur. Att sjunga i kör är vanligt men vår nyhet, Ladi´s världsmusikkör, för vuxna eller barn, är unik då alla lär sig sjunga i kör på ett flertal olika språk, berättar Anne-Sofie som rekommenderar alla att gå in och se Ladi´s film på Studiefrämjandet hemsida.

Filmer skall ge en inblick

- En annan nyhet som vi hoppas skall hjälpa till i valet av kurs är att vi börjat lägga in små filmer på hemsidan så att man kan få en förhandstitt. Hittills har vi en film som visar några danskurser, en filmad på målarkurserna, Ladi´s världsmusikkör och en film där Lennart Östlund på Polar Studios beskriver innehållet i musikproduktionskurserna som han håller för oss, avslutar Anne-Sofie Pincerato Hedvall som välkomnar alla, som vill krydda livet men något roligt och utvecklande i höst, att ta kontakt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För mer information vänligen kontakta:
Det finns mycket att berätta om och med olika utgångspunkter. Mycket kring kursutbud, lärare och innehåll men också och inte minst från de allra största verksamhetsområdena integration och musik samt våra specialprojekt som Föräldrastöd i Järva och ungdomsprojektet Fånga Kraften.

Ring så berättar jag mer eller kopplar er till rätt person.
Elisabeth Nyström, mediekontakt Studiefrämjandet i Stockholm, 08 555 352 50, 070 619 06 37 elisabeth.nystrom@studieframjandet.se, www.studieframjandet.se/stockholm

P.S. Den 31/8 har vi Öppet Hus och Prova-på dag för allmänheten.
Deltagare har dans och musikuppträdanden i Bryggarsalen.
Vi bjuder på prova-på i Brygghuset och informerar om allt vad man kan tänkas vilja veta kring våra erbjudanden. Kom gärna och prova på något som kan intressera!