Fritidsbanken i Gottsunda öppnar på Kontakten i höst. (Gunhild Hansen och Björn Hultén)

Invigning av Fritidsbanken i Gottsunda!

Fritidsbanken invigs den 2/9 i Studiefrämjandets lokal Kontakten i Gottsunda centrum i samband med Gottsundadagen 2017. Det är också Studiefrämjandet som kommer att driva Fritidsbanken, i samverkan med Uppsala Kommun och verksamheten vid Treklangen i Gottsunda.

Det mesta av det som lånas ut är bättre begagnad utrustning, skänkt av privatpersoner, företag och organisationer. Utrustningen är kvalitetssäkrad och ska vara i fint skick. Återbruk är en central idé inom Fritidsbanken och låneperioden är 14 dagar.

Det kommer också att vara fritt för skolor att låna utrustning vid Fritidsbanken. Något som kan underlätta vid gymnastiklektioner och friluftsdagar. Med utrustning från Fritidsbanken kommer elever att kunna vara med på aktiviteter utan att de äger egen utrustning.

• för Studiefrämjandet blir det här en viktig del av vår verksamhet i Gottsunda. Alla ska kunna delta i sport- och fritidsaktiviteter. Utrustning ska inte vara ett hinder, säger Gunhild Hansen, verksamhetsansvarig för Kontakten.

Det är Region Uppsala som ligger bakom satsningen på Fritidsbanker i länet.

Projektledare och samordnare för Fritidsbankerna i Uppland är Björn Hultén vid Upplands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.

• Det är naturligtvis bra att vi nu öppnar Uppsalas första Fritidsbank i Gottsunda. Tillsammans med Region Uppsala har vi arbetat hårt med den här frågan. Vi vet att en Fritidsbank är till nytta för spontanidrott och andra fritidsaktiviteter, samt att den bidrar till en förbättrad folkhälsa, säger Björn Hultén.

Fritidsbanken kommer likt bibliotek också att ha en lärande roll med specifika teman inom idrott och friluftsliv. Samarbeten med idrottsföreningar och organisationer som t.ex. Upplandsstiftelsen blir därför viktigt.

• Ja, vi är ju ett studieförbund och det här stärker verksamheten ytterligare. Att vi har personer och organisationer inom nätverket som även kan lära ut till den som t.ex. lånar en ryggsäck för att utforska allemansrätten i vår vackra natur,säger Gunhild Hansen.

För frågor om Fritidsbanken i Gottsunda, kontakta Gunhild Hansen,
Studiefrämjandet. 0705-400556. gunhild.hansen@studieframjandet.se.

För generella frågor om Fritidsbanker, kontakta Björn Hultén,
Upplands Idrottsförbund. 0702-221149. bjorn.hulten@uppland.rf.se

För frågor angående Region Uppsala och Fritidsbanken, kontakta Henrik Andréasson,
018-611 61 12. Henrik.andreasson@regionuppsala.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.