Lite fôlk men mycke granner - dans i glesbygd

- Att det kunde komma så många hit! Hit, här mitt i skogen, sa deltagarna i den buggkurs som nyss startade i byn Lillskogshöjden nära norska gränsen. Det handlar om "Lite fôlk men mycke granner" som man säger här i "tombygden". En bygd mitt i världen men ändå i periferin av periferin sett ur ett regionalt perspektiv. Byn Lillskogshöjden är knappt en by, den består av en nerlagd skola och några enstaka gårdar uppe på en höjd i Torsby kommun. Men i den nerlagda skolan har Lillskogshöjdens befolkning startat en bygdegårdsförening med mycket vilja att hålla landsbygden levande. Mitt i vintern undrade Berit och Lars-Ove Martinsson, ordförande i bygdegårdsföreningen om inte Studiefrämjandet kunde hjälpa dem att dra i gång en buggkurs. - Jag var lite tveksam om jag skulle kunna hitta någon ledare som hade möjlighet att ta sig hela vägen till Lillskogshöjden men det är klart att jag ville försöka, säger Gunilla Sundblad, Verksamhetsansvarig för Studiefrämjandet i Torsby. - När sedan cirkelledaren jag hittade sa att hon minst ville ha två kurser efter varandra samma kväll blev jag ännu mer tveksam. Men det gick! 40 personer - barn, föräldrar och kanske även far- och morföräldrar - anmälde sig till våra kurser. Här är det en succé, säger Gunilla Sundblad. Sammantaget är Studieförbunden landets största kulturarrangör. Studiefrämjandet och de andra studieförbunden är en garanti för att det finns kulturverksamhet över hela landet och i princip kan vi nå ut till varje by. Vill du veta mer om Studiefrämjandets verksamhet i Torsby kommun, kontakta Gunilla Sundblad, Verksamhetsledare på Studiefrämjandet Norra Värmland, 0560-717 33. Vill du veta mer om Lillskogshöjdens bygdegårsförening kontakta Berit och Lars-Ove Martinsson, Tel 0560-26046 Lillskogshöjden 685 97 ÖSTMARK http://www.torsbyguiden.nu/guiden.pdf