Livekarusellen + Danskarusellen Sörmland = sant

Livekarusellen + Danskarusellen Sörmland = sant

Nu är anmälningarna i full gång till nästa års karuseller. Nytt denna gång är, i Sörmland, att Danskarusellen och Livekarusellen kommer att köra tillsammans. Det blir helt enkelt större arrangemang, mer publik och en större mångfald av kultur. Alla genrer och stilar är, som vanligt, välkomna att delta.

Konceptet för karusellerna är att alla deltagare är garanterade minst tre scentillfällen på olika scener runtom i länet. Efter sitt framträdande får man ett juryutlåtande med saker att tänka på och förbättra till nästa gång.

– Det är en fantastisk möjlighet att utvecklas som scenpersonlighet, säger Anna Källberg, karusellchef för Danskarusellen Sörmland.

Dessutom kommer man att träffa en massa andra personer med samma intressen och på så vis få kontakter och ett större nätverk inom sitt ämne. Folkbildning när den är som bäst!

Danskarusellen började sin resa förra året, 2015, och Livekarusellen har arrangerats i Sörmland sedan 2007.

Förra året vann gruppen Filosoferna från Katrineholm och fick representera Sörmland i riksfinalen i Karlstad. Storkovan för Katrineholm då även Danskarusellens vinnare var därifrån. Där var det två grupper som fick representera Sörmland, New Generation Crew och Focus Team.

Men kommande omgång kommer alltså Studiefrämjandet i Sörmlands karuseller slå sina kloka huvuden ihop.

– Vi hoppas att det kommer att generera ännu fler intressanta möten och kanske till och med framtida samarbeten i olika former, säger Daniel Johansson, karusellchef för Livekarusellen Sörmland.

Första deltävlingen i Sörmland beräknas gå av stapeln i februari. Riksfinalen är i Karlstad den 21 maj 2016. Anmälan går att göra fram till 30 november.

Kontakt:

Anna Källberg: 0155-80 00 01, anna.kallberg@studieframjandet.se
Daniel Johansson: 0155 21 71 21, daniel.johansson@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Daniel Johansson

Sektionsledare Musik Sörmland Musik