Livekarusellen – Sveriges största turné!

Livekarusellen – Sveriges största turné!

Nu går startskottet för Sveriges största turné – Livekarusellen. Helgen 24-26 januari arrangeras Katapulten på 14 platser i landet. Under denna helg uppträder drygt 500 artister och band.

Katapulten

Katapulten är en gigantisk musikfest där olika typer av musik och musiker verkligen kan mötas. Ingen är för gammal eller ung, inga stilar för konstiga och vi ser musiker som gör sin första spelning och de som hållit på i många år.

Katapulten är den första av minst tre spelningar alla artister och band gör i Livekarusellen. Under Katapulten får de feedback av en jury och från publiken, vilket de också får på resten av spelningarna.

– Deltagarna får tips på vad de kan förbättra i sin liveshow och blir på så vis bättre och bättre för varje spelning. Vi har sett många som växt otroligt mycket som musiker och scenpersonligheter under turnéperioden, berättar Tim Flinth, rikskoordinator för Livekarusellen.

Turnéperiod

Spelningarna äger rum hela våren toppat med de 14 distriktsfinalerna i början på maj samt en riksfinal den 24 maj. Variationen av musikstilar är stor. Allt ifrån tung metal till pop, hip hop och singer/songwriter finns representerat. Medelåldern hos artisterna ligger runt 20 år.

Tävlingsmomentet är en krydda

Livekarusellen är i första hand en turné för oetablerade artister i syfte att utvecklas som musiker och scenpersonligheter, men det finns också ett tävlingsmoment inbakat.

– Det ger turnén en extra nerv och för de som går långt väntar fina priser. Vinnaren i riksfinalen får bland annat en Sverigeturné om minst 14 spelningar, påtalar Tim Flinth.

Tidigare vinnare

Det här är sjunde året tävlingen är rikstäckande. Tidigare vinnare är Caveman Blues, Norrköping (2008), Safemode, Uppsala (2009), Clara Lindsjö, Uppsala (2010), State of Grace, Heby (2011)  Cupid Kidz, Lund (2012), Paint everyday orange, Linköping (2013).

Om Livekarusellen

Livekarusellen, tidigare med namnet Rockkarusellen, anordnas av studieförbundet Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Karusellen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet.

Ingen regel utan undantag

Helgen 24-26 januari arrangeras Katapulten på 14 platser i landet, men ingen regel utan undantag! Eventuella lokala avvikelser kring datum för Katapulten kan förekomma. Exempelvis har Småland sin Katapult på Musikhuset, Bergendalska gården, i Växjö den 18 januari. I Småland deltar 28 band/artister och alla spelar denna helg i Växjö.

För mer information kontakta Livekarusellens rikskoordinator Tim Flinth: tim.flinth@studieframjandet.se, 070-4408448, www.livekarusellen.se
Pressbilder finns på www.livekarusellen.se/press

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.