Lyssna till inspelningen av ”vad är det för fel på nolltoleransen?” temakväll om graffiti på Konstskolan Basis

Ett föredrag av Jacob Kimvall, författare till boken ”Nolltolerans – kampen mot graffiti” och ett samtal med sakkunniga som agerat och reflekterat kring konsekvenserna av nolltoleransen mot graffiti i Sveriges större städer. De samlades på Konstskolan Basis för att med en intresserad publik diskutera graffiti under rubriken "vad är det för fel på nolltoleransen."

Jacob Kimvall, var själv graffitimålare en gång. Han är nu konstvetare och skribent, verksam som doktorand vid konstvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet. Han arbetar med en avhandling om gatukonst som bland annat undersöker samspelet mellan olika konstinstitutioner och gatukonsten.

– Vi är väldigt glada åt att ha haft denna initierade debatt hos oss på Basis, säger Maria Saveland, utbildningsledare på Basis. Många som söker in till konstskolor har graffitibakgrund. Det är ett konstuttryck som tar en självklar plats i konstutbildningar men som samhället uttrycker det, i samband med instiftandet av nolltoleransen, "att graffitin är en inkörsport till drogmissbruk". Jacob säger istället att det många gånger är en inkörsport till kreativitet.

Jacob Kimvall höll det inledande anförandet och tecknade i sitt föredrag nolltoleransens historia och presenterade sina intressanta slutsatser och historiens olika tolkningar inte minst i media och bland politiker på olika nivåer.

En paneldebatt följde med Nils Funcke, journalist, debattör och utbildare. Ceylan Holago, kulturproducent på Riksteatern Movement och Art of the streets, sedan länge engagerad i frågor som berör urban kultur samt Fredrik Lindstål, centerpartist och lokalpolitiker som engagerat sig i debatten om nolltoleransen.

Samtalet modereras av Johan Kellokumpu, utvecklingsledare på Studiefrämjandets riksförbund med ansvar för kultur- och samhällsfrågor.

– Vi arrangerade temakvällen för att vi som konstskola absolut har till uppgift att delta i den aktuella samhällsdebatten om hur samhällsklimatet ser ut för olika konstutövare. Vi deltog är genom att bjuda in sakkunniga i urban kultur, yttrandefrihetsfrågor och personer med politiska perspektiv. Vi tycker att det är angeläget att samtalet förs vidare, säger Maria Saveland som sett till att filma debatten som nu läggs ut på YouTube.

Se debatten filmad här:   http://youtu.be/B0wzHYaWoD0

För mer information vänligen kontakta:
Maria Saveland, utbildningsledare Konstskolan Basis
tel: 08-6424413, maria.saveland@studieframjandet.se