David Jonstad. Foto: Linda Gren

Marken eller marknaden - vad räddar oss i framtiden?

Journalisten och författaren David Jonstad föreläser för första gången i Norrköping, i samband med Studiefrämjandets arrangemang Café Planet 12/9.

Studiefrämjandet driver mötesplatser inom Café Planet på flera håll i landet. Café Planet handlar om att knyta kontakter, bygga nätverk och samordna miljöinitiativ och initiativ med social inriktning. Organisationer, föreningar och individer ges möjligheten att få presentera sitt arbete, sina idéer och visioner om hållbara metoder och arbetssätt för en hållbar framtid.
”Alla måste hjälpas åt om vi ska kunna ha en framtid att se fram emot. Jag tror att de allra flesta av oss numera är medvetna om att vi måste utveckla och hitta nya sätt att leva. Café Planet är ett sätt för oss att sprida idéer, tankar och visioner och få flera att engagera sig och förstå att det finns något jag, min förening eller min organisation kan bidra med. Tillsammans blir vi starka och kan påverka!”, säger Stefan Arrelid, ansvarig på Studiefrämjandet.

Under hösten arrangeras Café Planet 12 september, 17 oktober, 21 november samt 12 december. Arrangemangen hålls på Café Strykjärnet i Arbetets Museum kl 18.00-20.00.

Höstens premiär 12 september – David Jonstad
På höstens premiär den 12 september medverkar journalisten och författaren David Jonstad, som bland annat skrivit den uppmärksammade boken Kollaps – Livet vid civilisationens slut.

I hans senaste bok Jordad spår han en framtid där marken, snarare än marknaden, är det som tryggar vår försörjning. Med inspiration från historia och samtid visar han hur våra liv inte bara kan bli mer hållbara, men också friare och mer meningsfulla genom ett mer jordnära liv.

David Jonstad har själv lämnat ekorrhjulet i storstaden för ett enklare liv på landet. I denna resa tar föreläsningen sin början.

Mer information: Kontakta Stefan Arrelid.
Tel 011-29 09 07.
Epost: stefan.arrelid@studieframjandet.se