Miljökabaré på världsmiljödagen

Miljökabaré på världsmiljödagen

- Vi behöver fundera på vilken värld vi vill ha, säger Sara Nilsson, artist och grön folkbildare i Elmopedturnén. Det kan vara att du bestämmer dig för att cykla eller åka kollektivtrafik till jobbet.

Elmopedturnén har turnerat landet runt för att diskutera miljö och förändring. Med teater, sång och musik berättar de om drömmen om en rimligare värld. Elmopedturnén går i mål på lördag klockan 17.30 på Sergels torg.

Turnén består även av debattören och meteorologen Pär Holmgren, koldioxidbantaren och författaren Staffan Lindberg, Anna Jonsson, musiker och expert i miljömålsrådet och Per Rybbing. Tillsammans har de cyklat och kört elmoped 350* km utan att släppa ut ett enda gram koldioxid. Arrangörer är bla Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet.

Klockan 19.00 börjar ”Ute i gjort väder” på Strindbergs Intima teater på Barnhusgatan 20, Norra Bantorget i Stockholm. Samtidigt har Staffan Lindberg bokrelease med sin bok ”Jag skulle ha bytt till lågenergilampa i hallen”.

Elmopedturnén finns samma dag i Akalla by kl 14.00 och på nationaldagsfirandet i Vasaparken söndag den 6 juni kl 14.30.

Läs mer om turnén på Studiefrämjandets hemsida

Kontakt: Sara Nilsson, sara@sweet-dreams.se, 070-650 23 02
Pressbilder: http://www.sweet-dreams.se/bilder.html

http://
www.350.orghttp://www.cordia.se

* Koncentrationen av koldioxid får inte överstiga 350 ppm, miljontedelar, för säkra ett långsiktigt hållbart klimat och stabil livsmiljö för kommande generationer. Just nu är vi uppe i ca 390 ppm. 350 ppm koldioxid motsvarar cirka 450 ppm växthusgaser. Här avses 350 ppm koldioxid.

Studiefrämjandet är ett fackligt, partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som har cirklar, kurser om miljö och kultur.