Nu är studieförbundens vårkataloger på gång - Studiefrämjandet tror på konst, balett, distanskurser och gärdesgårdsbygge

Studiefrämjandet erbjuder i sin vår- och sommarkatalog, och på nätet, kurser, utbildningar och aktiviteter inom konst, dans, musik, trädgård, hus och hem samt hund, jakt och fiske. Även kurser i data, ekonomi och webbdesign samt längre vidareutbildningar. Katalogen sprids till innerstans hushåll samt till alla bibliotek.

Nyheter 2014

Konstkurser flest i vår

- Eftersom vi har Konstskolan Basis som erbjuder studiemedelsberättigade utbildningar i konst, design och inredning så har vi många bra lärare och ett utbud, utöver dessa långa utbildningar, på ca 70 olika kortare konstkurser. Det är konstkurser för barn, vuxna eller vuxna och barn tillsammans på Basis på söder och på Norrtullsgatan. Allt ifrån graffitikonst, serieteckning, skulptur och grafisk design till drop-in Kroki vissa lördagar. Även helgkurser, berättar Elisabeth Nyström, marknadsansvarig på Studiefrämjandet i Stockholm.

Balett för vuxna nybörjare den populäraste kursen

­- Om höstens trend håller i sig är det balett för vuxna nybörjare som förblir en av de allra populäraste kurserna. Vi har åtta valmöjligheter och till våren erbjuder vi nyheterna att man också kan gå en morgonkurs från 07.30 – 09.00 eller en balettkurs i lugnare takt på dagtid 13.00-14.30, berättar Elisabeth vidare.

Totalt så finns det cirka 40 dans och rörelsekurser att välja på. Nyheter är också pilates för föräldralediga med barn och streetdance för tjejer 7-10 år.

Naturkurserna och utflykterna Studiefrämjandets signum – bygga gärdesgård en nyhet

De flesta av Studiefrämjandets medlemsorganisationer finns inom djur och natur. Jägarförbundet ligger bakom jägarkurserna som erbjuds, Stockholms Ornitologiska förening samarbetar i alla Studiefrämjandets fågelkurser, SportFiskarna med fiskekurserna och Stockholms Kennelklubb har hunduppfödarkurserna. Kurser och cirklar i trädgård arrangeras med Koloniträdgårdsförbundet och Riksförbundet Svensk Trädgård.

- Drygt 40 naturkurser finns att välja på. Återkommande och populära är utflykterna till en trandanshelg i april och en botanisk fågelresa till Öland i maj med Pelle Holmberg och Lars Imby, båda biologer och författare och oerhört omtyckta ledare. En kursnyhet som jag tror kan bli vårens höjdare och locka folk från hela landet är en kurs i hur man bygger en riktig gärdesgård, med både teori och en hel helg praktik, säger Elisabeth Nyström.

Andra populära kurser är distanskurser inom Office och WordPress

- Speciellt distanskursen i WordPress ökar hela tiden, berättar Elisabeth. Detta kostnadsfria publiceringsverktyg gör att alla, både företag och privatpersoner, enkelt kan designa en snygg och användarvänlig hemsida. Att lära sig det på distans fungerar bra då vi också har support via e-post så länge man behöver. Totalt 24 data och ekonomikurser finns och nyheterna är kurser i nyheterna Windows 8.