Ny app - Trädgårdsriket  - gör det lätt att hitta Tusen Trädgårdar i Göteborg

Ny app - Trädgårdsriket - gör det lätt att hitta Tusen Trädgårdar i Göteborg

Snart är det dags! Söndagen den 12 augusti blir den stora dagen för alla trädgårdsentusiaster. Då håller Tusen Trädgårdar i hela landet öppet för besökare. Vissa har även öppet dagen före, lördagen den 11 augusti. I Göteborg med omnejd öppnar 13 olika trädgårdar upp för allmänheten. Däribland kan man besöka Gunnebo Slott & Trädgårdar, Botaniska Trädgården och Trädgårdsföreningen.
Nytt för i år är överskådliga kartor landskapsvis och nu finns dessutom Trädgårdsriket som app för Iphone, Ipad och Ipod.
Med den lägger du upp en överskådlig rutt med kartor som gör det lätt att hitta till besöksträdgårdarna med hjälp av mobilen.

Appen laddas ner från Appstore. Pris 49 kronor. Allt annat i Tusen Trädgårdar är gratis.
Alla trädgårdar och kartor finns på www.tradgardsriket.se. Alla som är öppna hittar du i rutan "Sök trädgårdar i databasen". Man skall också i den andra vita rutan först ha valt "Tusen Trädgårdar" annars får man alla trädgårdar i databasen och inte bara de som är med i Tusen Trädgårdar.

−Det här evenemanget arrangerades första gången för två år sedan och denna andra gång är Studiefrämjandet med och kan sprida information, berättar Kristina Eberth, Studiefrämjandet i Göteborg och Mölndal.  Vi hoppas att ingen som är trädgårdsintresserad skall missa dagen den 12 augusti. Den ger ett unikt tillfälle att få möte andra trädgårdsintresserade och få inspiration till den egna täppan.

Alla trädgårdar som öppnar har en flagga utanför som visar att här är det öppet mellan 10.00 – 17.00.
Tusen Trädgårdar är riksomfattande och arrangeras av Gunnel Carlsons Trädgårdsriket, Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet.

För mer information vänligen kontakta:
Kristina Eberth Studiefrämjandet Göteborg - Mölndal  031-19 25 32 | 0706-19 25 36
Falkgatan 7| 416 67 Göteborg  kristina.eberth@studieframjandet.se

( ev också adress etc till din lokala trädgårdförening om ni har kontakt)
Mer information finns på Svensk Trädgårds och Studiefrämjandets hemsidor,
www.tradgard.org respektive www.studieframjandet.se/tusen.
finns också på www.tradgard.org under Press.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.